Shipyard (Hajógyár)

Társasjáték ajánló2010. kedvenc társasjátékai sorozat – II. rész
A játékot ajánlja: Kovács Krisztián (Sünmadár)

* * *

Shipyard társasjáték

Shipyard társasjáték

A játékban hajógyártulajdonosok vagyunk, akik a játék során megpróbálják lehetőségeik szerint és az elvárásoknak megfelelően a legtöbb hajót elkészíteni és vízre bocsátani. A megépített hajónak rendelkeznie kell az ismert hajósajátosságokkal: orr, tat (hajófar) és rövidebb-hosszabb fedélzet; továbbá kapitánnyal, aki a gyár által bérelendő tesztcsatornán a hajót bemutatja a megrendelőknek.

Az elkészült hajó presztízsértékét (azaz győzelmi pontjainkat) növeli a nagyobb elérhető sebesség (amelyet vitorlák, kémények és hajócsavar felszerelésével segíthetünk elő); valamennyi hasznos felépítmény (kabinok, rakodódaruk, fedélzeti ágyúk); illetve a toborzott személyzet (katonák, üzletemberek, hivatalnokok). A gyártulajdonosoknak választaniuk kell a titkos kormánymegrendelések közül is, amelyek felértékelik a bizonyos szempontoknak megfelelő, vagy valamilyen extrával felszerelt hajóinkat. A játékot az a gyártulajdonos nyeri, aki az általános és a megrendelési szerződésben vállalt egyéni értékelési szempontok szerinti legértékesebb flottát állítja össze.

A Shipyard játéktáblája

A Shipyard játéktáblája

Erőforrás-gyűjtögető, fejlesztgető játékról van szó tehát, a szerepválasztós játékokra jellemző elemekkel. A játékosok a fordulók során felváltva következnek, és mindig az éppen szabad akciók közül választanak ki egyet, amellyel hasznos összetevőkhöz és/vagy pénzhez juthatnak. Ilyen akció a szakemberek felvétele (ők a későbbi akcióink során különleges képességeket hoznak a gyárnak), a sebességnövelő alkatrészek és felépítmények beszerzése, utasok választása, vasúti nyersanyagok megrendelése (később értékesíteni lehet ezeket, vagy hajóalkatrészt gyártani belőlük); a tesztcsatorna bérlése, és a leglátványosabb akció, a hajótestelemek összeillesztése valamely szabad dokkrészben. A pénzünkért cserébe akár a nehezen hozzáférhető összetevőket is beszerezhetjük, jó pénzért pedig akár extra akciót is vásárolhatunk, amellyel az éppen foglalt akciószerepek közül is kijátszhatunk egyet.

Minden játékosnak van egy saját hajógyára

Minden játékosnak van egy saját hajógyára

A Hajógyár a maga sok, színes, apró, megkapó elemével már első ránézésre is az összetettebb, komolyabb játékok közé tartozik. Tervezős, optimalizálgatást igénylő játékmenete, az ellenfelek elképzeléseinek fokozatos kiismerése és ezek figyelembe vétele a terveinkben hosszabb játékidőt igényel (kb. 3 óra). Bátran ajánlom a Hajógyárat azoknak, akik a gondolkodtatóbb játékokat szeretik, esetleg a Le Havre-t vagy az Agricolát ismerik és kedvelik, mert ebben a kategóriában talán ez a legjobb.

Sünmadár (értékelés: 10/10)

Kapcsolódó anyagok:

Ezt már olvastad? : Spiel des Jahres győztes társasjátékok 2014-b...
(2014.07.14.)

5 hozzászólás “Shipyard (Hajógyár)” bejegyzésre

  • jenoe szerint:

    Tényleg remek kis játék. Igazi rondel rekorder (5 rondel egyetlen játékban)

    [Nem tudom a rondelnek mi legyen a magyar neve: Akciókerék? a lényeg, hogy ezeken lépdelve lehet akciókat elérni, és ez garantálja, hogy az utoljára végrehajtott akciókat nehezebb/drágább legyen végrehajtani, mint amire már rég nem került sor]

  • Lacxox szerint:

    Én keréknek fordítottam simán éppen a Shipyard kapcsán felmerült szókereséskor a leírásomban, de az akciókerék elég jó megoldásnak tűnik (csupán nem mindig akciókerék, ahogy itt sem, hiszen lehet, hogy csak az adott helyen található lapkák vagy előre nyomtatott elemek begyűjtéséről szól). Szokták rondellaként is emlegetni, de ez az építészeti elemnév épp olyan értelmetlen itt, mint (ez már sajnos sokkal inkább meghonosodott) “miniatúrákról” beszélni a kis figurás játékoknál.

  • Threadbaron szerint:

    > csupán nem mindig akciókerék, ahogy itt sem, hiszen lehet,
    > hogy csak az adott helyen található lapkák vagy előre
    > nyomtatott elemek begyűjtéséről szól

    Az is akció, hogy átveszem a rányomtatott elemeket. :)

  • Lacxox szerint:

    Egyetértek, de mégis bizonyos esetekben elég furának tűnik mindezt akciónak nevezni (Macao, Finca…).

  • h-alga szerint:

    Érdekes mód épp a Shipyardnál óvakodnak rondel-nek nevezni, német szabályban ring, kreis, sechseck, leiste, skala szerepel, angol fordításban pedig circle, ring, hexagon, track.
    Két magyar szabályban is szerepel rota (Imperial, Hamburgum). Nekem nem igazán tetszik. Fincában természetesen szélkerék a megnevezés.

    Az eszköz működése: a játékosok a körcikkekre osztott kör alakú vagy körívekre osztott gyűrű alakú területen mozognak jelzőikkel óramutató járásával egyező irányba meghatározott mezőnyit. Esetleg plusz költségért (erőforrás vagy nyerőpont) léphetnek többet is. A célmező meghatározza a végrehajtható akciót, vagy a rondel által meghatározott akciót befolyásolja. (Ilyen értelmezésből persze kilóg a Macao szélrózsája.)

    Számomra jónak tűnik az akciókerék. Már ha jobb ötlet nem lesz helyette. (kör, kerék, korong, gyűrű, kerengő, stb)

Itt lehet hozzászólni !