Chicago Express társasjáték

Chicago Express

Chicago Express

A Chicago Express vasútpálya építős témájával és viszonylag rövid játékidejével ideális társasjáték lehet a számítógépes játékokon felnőtt generációk-, valamint a komolyabb játékokat kedvelő játékosok számára. A játék összetettsége ugyan az igazán komoly társasjátékokétól elmarad, de még így is alkalmas arra, hogy kellemes perceket okozzon egy-egy elkötelezettebb játékosnak is.

A játék a 19. század Amerikájában játszódik. Amerika az ipari forradalom lázában ég, miközben hatalmas, nyersanyagban gazdag területek állnak jóformán a külvilágtól elzárva. Az ipar egyre duzzadó erőforrás-igénye szükségessé teszi a gyors és nagy tömegű szállítást; vasúttársaságok alakulnak, hogy becsatolják a szűz területeket a kereskedelem véráramlatába.

Ebbe a környezetbe csöppennek bele a játékosok, akik pénzügyi befektetőket alakítanak, és a játék folyamán különféle vasúti társaságok részvényeseivé válnak. A játék célja, hogy a játék végére a játékosnak több pénze legyen, mint bármelyik másik játékostársának, és azok a vasúttársaságok, amelyeknél ő részvényekkel rendelkezik, lehetőleg elérjék Chicago városát. Chicago elérése ugyanis minden részvényes számára rengeteg pénzt hoz – és extra osztalékfizetéssel jár.

Játékmenet
A játék köreiben a játékosok alapvetően 3 akció közül választhatnak. Bizonyos akciók – ha sokszor választották őket – a kör hátra lévő részében nem választhatóvá válnak, és a játékosoknak más akciót kell választaniuk.
Minden kör addig tart, amíg két választható akció el nem fogy. A kör az osztalékfizetéssel zárul: a vasúttársaságok bevételi szintjük után osztalékot fizetnek a részvényeseinek.

Licitálás egy részvényért
Egyik lehetséges akció, amit az éppen soron lévő játékos választhat, hogy licitre bocsátja valamelyik vasúttársaság még el nem adott részvényét. Egy vasúttársaságnak 2-6 játékosok által megvásárolható részvénye van.

Részvényt azért érdemes vásárolni, mert ebből lesz a játékosoknak pénze. A részvények minden kör végén osztalékot termelnek a tulajdonosaiknak, annak függvényében, hogy hány- és mennyire fontos várost érint a társaság vasúthálózata. A kiosztott osztalék mindig a befektetőknél lévő részvények arányában oszlik meg. Pl. ha a Chesapeake & Ohio Railway vasúttársaság bevételi szintje 20$, és a vasúttársaságnak 3 részvényese van, a kör végén 20/3, vagyis (felfelé kerekítünk) 7$-t kap minden részvényes. Ha valamelyik játékosnak több részvénye van ugyanannál a társaságnál, többször 7$-t kap.

Irány Chicago!

Irány Chicago! (épülnek a társaságok vonalai)

Az új részvény megszerzéséért folytatott licit – szerencsére – nincsen extra szabályokkal megterhelve: mindenki, aki többet tud és akar kínálni, mint az előtte legtöbbet kínáló játékos, licitálhat. Ha valaki passzolt, később nem térhet vissza ugyanabba a licitbe. A licit végén a részvény a legtöbbet ajánló játékoshoz kerül.

Néha érdemes olyan részvényt is licitre bocsátani, amelyben egy játékosnak többségi tulajdona van. A megvásárolt részvények ellenértéke adja a vállalkozás pályabővítésre költhető keretét, amiből a vasúttársaság úthálózatát fejlesztheti, és a városok becsatolásával növelheti osztalékszintjét. (Tehát minden részvénytársaságnak van egy bevételi szintje, mely a terjeszkedéssel, újabb városok becsatolásával növelhető, és van egy pályabővítési kerete, amelynek összegét elsődlegesen a részvények megvásárolására költött költség adja.)

Pályabővítés
Ezzel el is érkeztünk a második választható akcióhoz, ami a pályabővítés, vagy másképp hívva a vasútépítés. Pályát bővíteni csak részvénytársaság nevében lehet, mégpedig olyanéban, amelyben a játékosnak tulajdoni résszel bír. Ekkor a játékos maximum 3 sínnel bővíteni tudja a választott részvénytársaság pályáját a társasjáték táblájának hatszögekre osztott térképén.

Minden pálya lerakásának építési költsége van, amit, mint már említettük a társaság fejlesztési keretéből kell fizetni. Egy sivatagos terepre építkezni 1$-ba kerül, az erőre és a hegyre építés ennél drágább, 2-4$. Szintén növeli a sínek építési költségét, ha egy másik vasúttársaságnak ott már pályája vezet, ill. bizonyos területek tiltják a pályák keresztezését.

Pályát bővíteni két okból is megéri: egyrészt minden érintett város után a vasúttársaság bevétele 1-2$-ral megnő, másrészt, a játék egyik fontos eleme Chicago elérése; ehhez pedig építkezni kell, mert a részvénytársaságok vonalai a keleti partról indulnak. Azok a társaságok, akik elérik Chicagot, extra jutalékot kapnak, tulajdonosaik egy külön akcióként felvehetik osztalékukat, ami nagyjából annyit jelent, szép reményeik lehetnek arra, hogy a játék győztesei legyenek.

a pálya építési költségét a fehér mozdonyok jelölik

a pálya építési költségét a fehér mozdonyok jelölik

Játékmező fejlesztése
A kör harmadik választható akciója a játékmező fejlesztése nevet viseli. A fejlesztés mindig valami pénzszerzést jelent. Kijátszásukra szintén igaz, hogy a játékosok csak azon részvénytársaságok nevében hajthatják végre őket, melyeknél tulajdoni résszel rendelkeznek.
A fejlesztés vonatkozhat egy már elért város fejlesztésére. Ilyenkor a társaság- (ill. társaságok, ha több társaságnak is van ugyanabban a városban vasúthálózata) bevétele nő meg annyi dollárral, amennyi a város neve mellett szerepel. Valamint a fejlesztés vonatkozhat az erdő fejlesztésére is. Ilyenkor a vállalat úthálózat bővítésre fordítható kerete nő meg 2$-ral. Ez utóbbi felhasználási módra általában akkor van szükség, ha a vasúttársaságban viszonylag kevés részvényes van, és a részvények kikiáltásából befolyt jövedelem nem fedezi a pályabővítés költségeket; különben veszélybe kerülhet Chicago elérése.

Játék vége
A játék vége feltételt több helyzet is kiválthatja: vége van a játéknak akkor, ha 3 társaság részvénye is elfogy (ez a legjellemzőbb), vagy 3 társaságnak is elfogy a mozdonya (amelyből síneket építhet), vagy 3 alá csökken a fejlesztést jelölő házikók száma, stb.
Ekkor a játékosok még végigjátszák a kört, osztalékot fizetnek, és a játékot az a játékos nyeri, akinek a legtöbb pénze van. Pénzegyenlőség esetén osztott győzelemről beszélünk

Összegzés
Ez a játék számomra sok pozitívummal bír: egyrészt vonatos játék, másrészt, bár viszonylag egyszerű szabályokkal rendelkezik és rövid idő alatt végigjátszható, mégis jóval összetettebb, mint egy egyszerű családi játék. Amolyan könnyed stratégia, amelyben azért jól meg kell gondolni, mit cselekszem. Fontos a jó időzítés is, hogy mikor-melyik szabad részvényért hirdetek licitet (ezzel magamnak kedvezek, vagy más játékost veszek rá arra, hogy kiköltekezze magát?), valamint a megfontoltság, hogy egy-egy pályabővítési akcióval mikor-melyik általam elérhető vasúttársaság pályáját viszem tovább Chicago és a többi város irányába. Bármit teszek, azzal nem csak a saját pecsenyémet sütögetem, hanem a többi játékostársaimét is, akinek részvénye van az adott társaságban; mégis meg kell próbálnom arra törekedni, hogy a kör végén én járjak a legjobban, és lehetőleg én kapjam a legtöbb osztalékot.

Ajánlom a játékot minden játékosnak, aki szereti a vonatos társasjátékokat, de egy Ticket to Ride-nál komolyabb, de egy Steamnél vagy egy Railroad Tycoon-nál könnyedebb, és lényegesen gyorsabb, 75 perces játékra vágyik.

A játék magyar nyelven is kapható – nem csak társasjáték szakboltokban, hanem a szupermárketekben is. (Persze a szupermarketekben némileg drágábban…)

Kapcsolódó anyagok:
Ezt már olvastad? : 31 oldalnyi háborús társasjáték
(2012.11.03.)

Itt lehet hozzászólni !