Társasjáték fejlesztők napja – összefoglaló

Múlt hét szombaton került első ízben megrendezésre a Társasjáték fejlesztők napja rendezvény. A rendezvényen 5 társasjáték, 4 fejlesztő, valamint 4-5 tesztelő képviselte magát. Ebben a cikkben összefoglalásra kerülnek a rendezvény legfontosabb tapasztalatai, valamint bemutatásra kerül néhány kép a tesztelt játékokról.

Peplopolisz

Peplopolisz

Az összefoglalást rögtön a játékok kivitelezésével kezdeném. Nem tudom, kinek milyen kép él a fejében a prototípus játékokról, én bevallom, arra voltam készülve, hogy kis fecnikkel fogunk tesztjátékokat játszani. Ehhez képest nagyon kellemes meglepetésként ért, hogy színes, masszív tartozékokkal rendelkező társasjátékokkal játszottunk. Ugyan nem szabad, hogy a játék megítélésére ennek bármilyen hatása legyen, azért mégiscsak jobban segít a szabályokat elsajátítani, a játékot gördülékenyen végigjátszani. A téma által sugárzott hangulat is jobban megragadható, ha valami ilyen szinten ki van dolgozva…

Peregrinus

Peregrinus

Mielőtt azonban a leírtakon nekibuzdulva több fejlesztő is ilyen irányú erőfeszítéseket kezdene tenni, említsük meg, ez akár a visszájára is elsülhetett volna. Ahogy Lacxox említette, a fejlesztők sokkal kevésbé hajlamosak változtatni egy ötleten, ha tudják, hogy a prototípus újbóli legyártása mennyi rengeteg idejükbe kerül. Ha emiatt egy korábbi elképzelés (gyengébb mechanizmus) nem lesz lecserélve, az a játék sorsára is kihathat… A játék sikeréhez egyaránt hozzátartozik a játékrendszer kidolgozottsága, újszerűsége és a megjelenés, a játék által megformált környezet, hangulat.

Koronák harca

Koronák harca

Itt szerencsére egyetlen javaslat sem vonatkozott a játékok alapvető mechanizmusainak megváltoztatására. A záró megbeszélgetésen általános volt az a vélemény, ha változtatni is kell a játékokon, nagyrészt az áttekinthetőség terén lenne érdemes rajtuk változtatni. A játékok kiforrottság terén szintén felülmúlták azt, amire a korábbi tapasztalatok alapján számítani lehetett. Én magam három játékot teszteltem, és mind a háromnál azt éreztem, ez akár egy boltban kapható játékként is megállta volna a helyét.

A rendezvény nyitó megbeszélése is hasznos volt: a fejlesztőkkel közösen átbeszéltük, milyen lépéseket tudnánk közösen megtenni annak érdekében, hogy az ismeretlen magyar szerzők játékaira adott esetben felfigyelhessenek a kiadók. A számos ötlet közül most kettőt emelnék ki.

Itineris

Itineris

Az egyik, hogy a MATE a legközelebbi alkalomra megpróbálja magyar kiadók illetékes személyeit is meghívni, hogy ismertessék a fejlesztők lehetőségeit, és hasznos tanácsokkal, esetleg a játék megtekintésével segítsék a maguk és a fejlesztők közös ügyét.

A másik, hogy megpróbálunk kicsit utánamenni, hogy működik a társasjáték kiadás. Mire lehet számítani, milyen folyamatokon megy végig egy játék, ha valaki egy kiadót felkeres? Milyen elemeken változtathatnak, és milyen elemeken szoktak változtatni a kiadóknál? A játékok életét igyekszünk onnantól bemutatni, hogy a fejlesztő bemutatja a játékának prototípusát a kiadónak, egészen addig, hogy a boltok polcaira kerül a játék.

Záró gondolatként annyit emelnék ki, a rendezvénynek lesz folytatása. Erre várhatóan október-november tájékán kerül majd sor. Remélem, akkor majd olyanok is ellátogatnak hozzánk akik most időhiány, vagy játékuk félkész állapota miatt nem tudtak eljönni a Csörsz Művelődési házba. A MATE várni fogja a fejlesztőket!

Ezt már olvastad? : Mamutvadász játékismertető
(2012.10.09.)

2 hozzászólás “Társasjáték fejlesztők napja – összefoglaló” bejegyzésre

Itt lehet hozzászólni !