Rheinländer társasjáték

Rheinlander

Rheinlander

Egy régi 1999-es játékot szeretnék ezzel a rövid bemutatóval feleleveníteni. A Rheinländer egyszerű szabálymechanizmuson alapuló látszólag területfoglalós, gyakorlatilag többségi játék. Kisiskolás korú fiú gyerekeim egyik kedvence.

A játéktér a Rajna folyó közvetlen partvidékét imitáló színes térkép, időpont: a kora középkor. A folyómenti területek birtokokra vannak osztva. A területek egy részéhez város, templom, vagy vár is tartozik, gazdagítva a földet. A játékosok akciójukkal egy-egy területet szereznek meg a számukra hozzáférhetőek közül és lovagjaikkal birtokba veszik. A lovagokat színes pajzsok szemléltetik. Amint szomszédos területek azonos családhoz tartozó lovagok fennhatósága alá kerülnek önálló kis állam, hercegség képződik.

Rheinländer jatéktábla

Rheinländer jatéktábla

A hercegség már hatalmi centrum, képes növekedni, magába olvasztva a határai mentén található elszórt lovagi birtokokat, vagy gazdátlan területeket. Ha idegen lovag kerül a fennhatósága alá, megőrizheti színét, birtokát. Amíg egy család (adott színnel játszó játékos) lovagjai többségben vannak az adott tartományban saját színű uralkodójuk irányítja az országot.

A birtokok gazdagsága és a játék végén járó befolyáspont a herceget adó családot fogja illetni, függetlenül attól hány idegen lovag van fennhatósága alatt. Amint az erőviszonyok valamilyen okból megváltoznak, a régi herceget lemondatják, lecserélik az új, többségben lévő család színére. A régi uralkodó, távozása előtt még a tartománya értékének megfelelő befolyásponttal gazdagodik. A hatalomváltás történik, például, ha két hercegség határai összeérnek. Az országok ilyenkor összeolvadnak és csak egy uralkodója maradhat az új nagyobb birodalomnak.

A játékrendszer bemutatásáról sem szeretnék megfeledkezni. Egyszerű és tiszta, gyorsan tanulható. Ha témája nem lenne ennyire „terjeszkedős”, beillene családi játéknak.

A Rajna folyó körülbelül 60, számozott szakaszra van osztva. Mindegyik folyószakaszhoz tartozik egy – az adott számot viselő – kártyalap és két földterület a térképen, a folyó egyik, illetve másik partján. A játékosok ilyen birtokfoglalásra jogosító kártyalapokat tartanak a kezükben. Akciójuk során egy választott kártyalapot kijátszva, az adott számú földterületre jogosultak lovagot lerakni. Ameddig szabad a terület, a számnak megfelelő tetszésük szerinti folyóparti oldalt választhatják. Ha van már a térképre helyezett lovagjuk, az adott lovag birtokával szomszédos szabad területet is elfoglalhatnak, ilyenkor nem kell figyelembe venni a kijátszott kártyalapon szereplő számot.

Előfordulhat olyan eset, amikor olyan kártyalapot játszik ki egy játékos, melyhez már nem tartozik szabad földterület. Ekkor a játékos a folyóra helyezi lovagját és az adott lovag a folyó két partját határossá teszi, az újdonsült szomszédság minden várható konfliktusával együtt. A játékos akciója végén a kijátszott lap helyére mindig újat kap a húzópakliból.

Rheinländer játéktábla

Rheinländer játéktábla

A játék során gomba módra szaporodnak, majd növekednek a hercegségek. Mivel szomszédság esetén a kisebbeket a nagyobbak automatikusan magukba olvasztják, a játékosok igyekeznek elkerülni a nem kívánt szomszédságot, illetve terjeszkedni kisebb, így gyengébb szomszédjaik felé. Minden családnak lehetősége van a játék során összesen két határerődöt építeni, mely a később esetlegesen szomszédossá váló idegen ország felé mesterséges határt emel, megakadályozva az összeolvadást. Mivel csak két erőd építésére van lehetőség, és nem hordozható a védelmi vonal, meggondolandó, hogy az esetleg több saját hercegség közül melynek lesz a legnagyobb szüksége rá. Tökéletes biztonság persze nem valósítható meg, hiszen a vízre települő ellenfél akár a folyó túlpartjáról is hozhat váratlanul hódítókat.

A játék a kártyalapok harmadik újrakeveréséig, vagy a szabad lovagjaink megfogyatkozásáig tart. A végső értékelésben számít az uralom alatt tartok területek mérete, kiegészítve a városok, templomok után járó pluszpontokkal; a menet közben elvesztett hercegségekért kapott befolyáspontok száma, illetve szép pontszám jár minden a saját hercegi személyért.

Nem hiszem, hogy sokáig kellene taglalnom, miért szerethetik ezt a játékot a fiú gyerekek. Színes térképen területeket foglalni, birodalmat növeszteni, majd elfoglalandó területek után nézni, ez igen izgatja a képzeletüket. Jól mutat a térképen a sok színes kartonpajzs, vár és monumentális, műanyag herceg figura. A várható csaták is izgalma is rabul ejti őket, amíg nem éppen őket kebelezi be valaki.

Kisgyerekektől nem kell feltétlenül mély, stratégiai döntéseket várni. Elég ha élvezni tudják a játékot. Ez a mi esetünkben azonnal adott volt, amint meg tudták különböztetni egymástól a kétjegyű számokat. Legfeljebb a számsorrendet nem ismerve, mulatságosan sokáig keresgélte a legkisebb fiam a kártyához tartozó területet a térképen.

Ezt már olvastad? : Elder Sign: Omens of Ice társasjáték ajánló...
(2016.04.02.)

Itt lehet hozzászólni !