Selyemút építés Samarkand módra (társasjáték ajánló)

Ha megkértek volna rá, hogy tippeljem meg, milyen játék sül ki abból, ha két vonatos társasjáték tervezője összeáll tervezni, valószínű nem egy Samarkand-szerű játékra tippeltem volna. A szerzők – természetesen – nem egy vonatos játékot csináltak! A megoldás ennek ellenére mégis nagyszerű lett…

Samarkand

A Samarkandban vonatpálya helyett karavánutakat építhetünk, befolyásos családok között hozhatunk létre kereskedelmi szerződéseket, miközben azon vagyunk, hogy a titkos kártyáinkon szereplő árucikkekhez lehetőleg több olyan család karavánútja is elvezessen, amelybe beházasodtunk.

Házasodj ügyesen

A Samarkand a Selyemutat körülvevő területek mentén játszódik. A játékosok az itt található népek családjaiba házasodnak be különféle költségű hozományért cserébe. A házasodás előnye, hogy a családtaggá váló játékos(ok)nak beleszólásuk lehet a család gazdasági életébe. Vagyis a későbbi körökben meghatározhatjuk, hogy a család karavánútja merre terjeszkedjen tovább, milyen kereskedelmi árukat igyekezzen megszerezni, illetve lehetőség szerint milyen családokkal kezdeményezzen kereskedelmi kapcsolatot.

Samarkand - A mindent behálózó karavánutak

A mindent behálózó karavánutak

A házasodás során árukártyák kerülnek a kezünkbe, amelyek a játék legértékesebb lapjai. Ezek a lapok titkosak és mindig a térkép egy olyan régióját jelölik meg, ahol egy árucikk található. Az árucikket nem kötelező nekünk megszereznünk, arra viszont törekednünk kell, hogy a kártyáinkon szereplő régiókban legalább egy, de inkább két általunk részben irányított család karavánútja is keresztül haladjon, mert ezzel rengeteg győzelmi pontot zsebelhetünk be.

Terjeszkedés és győzelmi pontok

Ha a körünkben nem tudunk, vagy nem akarunk új házasságot kötni, választhatjuk a terjeszkedés akciót, melyért cserébe az egyik általunk irányított család karavánútját bővíthetjük. Az 1 mezőnyire való terjeszkedés még ingyenes, 2 mezőre azonban már pénzbe kerül. Ilyenkor a házasodás során a családhoz kerülő “hozományából” kell 1 pénzt a bankba visszafizetni.

Samarkand - családkártyák és segédlet

Alul középen: a családkártyák

A játék során további győzelmi pontokat kapunk, ha karavánutunkkal megszerzünk egy árut (1 győzelmi pont), illetve ha tető alá hozunk két egymást nem ismerő család között egy kereskedelmi szerződést (2 győzelmi pont). Ez utóbbira játéktechnikailag akkor kerül sor, ha a két különböző család karavánútja a pálya valamely szárazföldi régiójában először találkozik. Vízen nem lehet kereskedelmi szerződést kötni, és egy mezőn sohasem állhat kettőnél több család tevéje.

A szerződés megkötésekor a győzelmi pontot csak a találkozást elintéző játékos kap, de az ezzel járó pénzbeli előnyt már minden olyan játékos élvezheti, akinek a két érintett család bármelyikében érdekeltsége van. Az ebből befolyó pénz segítségével a későbbiekben további családokba házasodhatunk be, vagy pénzünket győzelmi pontokká válthatjuk 1:1 arányban, a játék végén.

A játéknak akkor van vége, ha a Selyemút megépül, és a táblán lévő 10 család mindegyike legalább 1 másik családdal kapcsolatba kerül, vagy ha bármelyik család másik öt családdal már kereskedelmi kapcsolatban áll. Ekkor az a játékos győz, aki a legtöbb pontot gyűjtötte.

Összegzés

Harry Wu és David V. Peters játékában keverednek a hangulati elemek. Érződik a szerzők vonatos játékok iránti kötődése. Amikor egy családba beházasodunk, mintha csak a Chicago Express egy részvényért folytatott licitjét nyernénk meg. Az építkezés is hasonló elven működik: több családtag (részvényes) egymással néha kooperálva, néha saját érdekeit szem előtt tartva építi a karavánutakat (vonatsíneket). De mégis: az új téma és az apróbb változtatások (eltűnt a licitrendszer, max. 2 játékos irányíthat egy családot) előnyére válik a játéknak.

A Samarkanddal egy széles rétegnek szóló játék született, taktikus, de könnyen átlátható mechanizmussal, és minden korosztály számára szerethető témával. A játékba a szabályok egyszerűsége miatt egy gyakorlott és egy kezdő játékossal is bátran bele lehet vágni; valószínű mindkét típus jó véleménnyel lesz róla…

Emiatt és a második játéktól kezdve már könnyen tartható, 30-45 perces játékidő miatt lett az egyik új kedvencem.

Samarkand
Szerző: David V. H. Peters, Harry Wu
Játékosszám: 2-5 fő
Ideális játékosszám*: 3-4 fő
2012 MTD - jelölt játék
Életkor: 8+
Játékidő: 30-45 perc
Magyar kiadó: Piatnik
Olvasd el: magyar szabály
Ezt már olvastad? : Vélemény: Álomföldi Kalandozások – magy...
(2014.01.31.)