Királyságok társasjáték ismertető

Királyságok

A Királyságok (Kingdoms), annak dacára hogy a külföldi társasjáték szakboltokban már 2002 óta kapható, hazánk boltjainak polcaira csak az elmúlt évben jutott el.

Ez azonban semmit sem von le a játék érdemeiből. A szerzőnek, Reiner Kniziának (Mamutvadász, Keltis, Elveszett városok) sikerült egy élvezetes, viszonylag rövidebb idejű játékot alkotnia. Ezt mi sem igazolja jobban, mint hogy a játék – külföldön – már a harmadik kiadását éli.

A játék őse az Auf Heller und Pfennig nevű, középkori piacon játszódó építkezős társasjáték. Bár a piacos verziót sohasem próbáltam, jó ötlet, hogy az amúgy igen absztrakt szabályokat fantasy környezetbe helyezték.

Sokkal izgalmasabban hangzik várakat építeni, sárkányoktól és trolloktól tartani, illetve festői falvak és bányák bevételéből pénzhez jutni, mint egy piacon versenyezni azon, hogy ki az ügyesebb boltos.

A játék célja

A Királyságok társasjátékban a hangsúly az ügyes építkezésen és a jó helyzetfelismerésen van. Egy 6×5-ös táblán kell a királyságunkat szimbolizáló várakat lehetőleg úgy elhelyeznünk, hogy minden olyan oszlopban és sorban, amiben várat helyezünk le, lehetőleg olyan lapkák (környezeti elemek) szerepeljenek, amik a bevételeinket növelik.

A lapkák ugyanis, kevés kivételtől eltekintve, bevételt (vagy kiadást) jelentenek, attól függően, hogy pozitív vagy negatív szám szerepel rajtuk.

Kingdoms játékállás

Cselekvési lehetőségek

A játék három fordulóra van osztva. Minden fordulóban, amíg van üres mező a táblán, körbe-körbe jár a cselekvés joga. A lépésünk során 3 lehetőség közül választhatunk:

1.) Húzok egy lapkát a talonból, és lehelyezem azt a tábla valamelyik üres mezőjére.
Így építhetem azt a környezetet, ami majd nekem remélhetőleg sok pénzt termel, és a többi játékostól pénzt von el. (Pl. ha egy -2 pénzt érő orkot egy másik játékos várával egy vonalba (vagy sorba) rakok le, akkor ennyivel csökkentem majd az abban a sorban (vagy oszlopban) lévő várak bevételeit.)

2.) Lehelyezek a tábla valamely üres mezőjére egyet a nálam lévő műanyag várak közül.
Minden nálam lévő várnak van valahány tornya. Minél több tornyos (minél magasabb szintű) várat helyezek le a táblára, annál nagyobb számmal kell majd megszoroznom a vár sorában és oszlopában kijövő szumma értéket.

3.) Lehelyezem a forduló elején kapott lapkát a táblára.
Ez a lépés majdnem ugyanaz, mint az első lehetőség, csak a forduló elején minden játékos kap egy olyan lapot, amit előre ismer, és amit húzás helyett lerakhat.

Döntési helyzetek

A játékban a lépések során folyamatosan nehézséget jelent, hogy nem lehet egyszerre környezetet fejleszteni (1) és várat is építeni (2), így mindig van olyan döntési helyzet, amiben meg kell próbálni okosnak lenni.

Ha túl jó lapot húzok, és rakok le egy olyan oszlopba (vagy sor-oszlop találkozásba), ahol már egy másik jó lap is megtalálható, valószínű, hogy előttem egy várral betelepszik oda valaki. Ám ha egy jó lapot direkt rossz helyre rakok le, azzal a saját későbbi esélyeimet is csökkentem.

Ugyanígy dilemma, hogy mikor éri meg várat építeni, és mikor nem. Ha túl korán építek fel egy várat (az adott sor-oszlopban szereplő lapok pozitív értékén felbuzdulva), lehet, hogy a többi játékos negatív lapokkal akadályoz majd, így akár veszteségbe is fordulhat ezen vállalkozásom. Míg ha túl későn építkezek, lemaradhatok a jó dolgokról (mert kockázat nélkül nincs haszon, ugye).

Kingdoms játékállás

Speciális lapkák

A helyzetet nehezíti, hogy van néhány lapka, ami nem pozitív vagy negatív értékkel bír (mint ahogy a lovagokat, falvakat és ellenségeket ábrázoló számozott lapkák), hanem valami egyéb környezeti elemet tartalmaz.

Ilyen lapka például a hegy, mely a helyétől számítva kettébontja azt a sort és oszlopot, ahol áll. De ezen kívül van még bánya, mely egy sor és egy oszlop értékét duplázza, sárkány, aki nagyon gonosz, és az összes pozitív lapka pontját kinullázza az adott sorban és oszlopban (de a negatívokét nem), továbbá varázsló, aki a mellette álló várak tornyaihoz ad hozzá további egyet.

A forduló vége

Egy fordulónak akkor van vége, ha a táblán elfogy az utolsó hely is ahová vár vagy lapka helyezhető. Ekkor össze kell számolnunk a sorok és oszlopok összértékét (a módosító lapkák figyelembe vételével), és minden ott lévő vár tulajdonosának a tornyok számával megszorzott mennyiségű adóbevételt ki kell osztanunk (vagy rossz esetben a magánpénztárából el kell vennünk tőle pénzt).

Aztán kezdődik az új forduló. A táblán lévő lapkákat megkeverjük, és egy új húzópaklit képezünk belőlük.

Az új fordulóban azonban a játékosok csak az egy tornyos (első szintű) váraikat kapják vissza a tábláról, a több tornyos felhasznált váraikat már nem. Őket vissza kell tennünk a dobozba. Tehát a játékosoknak a játék 3 fordulójára be kell osztaniuk az induláskor kapott, különböző szintű váraikat.

A játéknak akkor van vége, amikor a 3. forduló is véget ér. A játékot végül az nyeri, akinek a legtöbb pénze van.

Kingdoms tartozékok

Záró gondolatok

A Királyságok, bár egy viszonylag absztakt játék, mégis igen kellemesre sikerült. Ketten is jól játszható, könnyű megtanítani és megérteni, és bár szerephez jut benne a szerencse, azért kellő taktikai lehetőségekkel rendelkezik. Családoknak is bátran ajánlható, ha nem zavarja őket a fantasy téma.

Királyságok
Szerző: Reiner Knizia
Játékosszám: 2-4 fő
Életkor: 14+
Játékidő: 45-60 perc
Magyar kiadó: Delta Vision
Ezt már olvastad? : Vélemény: Álomföldi Kalandozások – magy...
(2014.01.31.)

Egy hozzászólás “Királyságok társasjáték ismertető” bejegyzésre

  • Agatha szerint:

    Szerintem ez a játék sokkal rövidebb, mivel nem igényel komolyabb előkészületet és eléggé pörög, inkább fél óra körül van. (Főleg ha a szabályok már ismertek.)

Itt lehet hozzászólni !