Tizenegy játéktervező, akit ismerned kellene (1. rész)

Januárban egy igen érdekes cikkbe futottam bele a Boards and Bees! blogot olvasva. A szerző (themtguy) tizenegy olyan társasjáték tervező munkásságát mutatta be, akit szerinte mindenkinek ismernie kellene.

Mivel a cikk szerintem igen érdekes témáról szólt, ráadásul láthatóan alapos kutatómunkával készült, úgy döntöttem, lefordítom magyar nyelvre is, és itt a tarsasjatekos.hu blogon is közzéteszem. Terjedelmi (és befogadóképességi) megfontolások miatt azonban inkább két részletben…

Záró gondolataként – mielőtt átadnám a szót themtguynak – még annyi: ha nem rendszeres hobbid a társasjátékozás, de szeretnél egy kicsit messzebbre barangolni a társasjátékok világában, valóban érdemes odafigyelned a dobozokon szereplő játéktervezők neveire. Akárcsak a filmeknél, napjaink modern társasjátékainál is meghatározó, hogy ki a játék szerzője (és kiadója); ha valakinek egy-két társasjátéka tetszik, érdemes lehet kipróbálnod más játékát is.

(A cikkben a szerzőket vezetéknevük ABC sorrendjében soroljuk fel, ahogy e cikk eredeti szerzője is tette.)

1. Vlaada Chvátil

Vlaada Chvátil

Vlaada Chvátil - fotó: nagybal55 @ www.boardgamegeek.com

Gondolom, Boards and Bees! blog olvasói számára nem okoz meglepetést, hogy Vlaada Chvátil a kedvenc játéktervezőm. Chvátil a Cseh Köztársaságban él, és 1997-től kezdve jelennek meg kiadásban társasjátékai. Az első játéka az Arena: Morituri te Salutant egy taktikai játék volt. A támadónak d6-on ki kellett választania egy számot, és a védőnek meg kellett tippelnie, hogy elkerülje a sebesülést. A játék jó ideje nem kapható boltokban, bár alkalmanként rebesgetik, hogy a Z-Man újra ki fogja adni. A következő játéka a Prophecy volt 2002-ben. Ez egy Talizmánhoz hasonló kalandjáték, bár több benne a választási lehetőség és a karakterfejlesztés. A 2006-ban megjelent Through the Ages: A Story of Civilization társasjáték volt az első nagy dobása, ami a BGG második helyezéséig jutott el. Ezt követően már egymást követték az olyan népszerű játékok, mint a Galaxis Roncsderbi, a Space Alert, a Dungeon Lords, a Dungeon Petz és a Mage Knight (ez utóbbi jelenleg épp a 8-ik, így a szerzőnek két játéka is benne van a BGG top 10-ében).

Amit a legjobban szeretek Chvátil játékaiban, hogy minden játéka teljesen különbözik a többitől. Bár a játékainak inspirációja egészen nyilvánvaló, mindegyik egyedi és határozottan jellemző rá. Azok a játékai, amelyek ugyanabban az univerzumban játszódnak, pl. a Galaxis Roncsderbi és a Space Alert vagy a Dungeon Lords és a Dungeon Petz nem hasonlítanak egymásra. A szerzőnek vannak egészen nagy ívű kalandjátékai, mint pl. a Mage Knight, de olyan könnyed partijátékot is meg tud tervezni, mint a Bunny Bunny Moose Moose.

Ha Chvátil társasjátékkal játszol, készülj fel a kiszámíthatatlanságra, de az előre tervezés is létfontosságú lesz a sikeredhez (noha egy ilyen játékban a dolgok gyakran nem úgy történnek, ahogy eltervezted). Imádok a játékaival játszani. Ő határozottan egy olyan tervező, akit ismerned kell. Lehet, hogy nem tetszenek majd a társasjátékai, de mindenképp adnod kell neki egy esélyt.

2. Stefan Feld

Stefan Feld

Stefan Feld - fotó:
henk.rolleman @ www.boardgamegeek.com

Stefan Feld az euro játékok éllovasa az utóbbi években. Azt követően, hogy az első játéka, a Roma 2005-ben megjelent, az egyik leginnovatívabb és legügyesebb játéktervezőként tartják számon. Ő tervezte az Alea Big Box széria legutóbbi hat játékát (Rum & Pirates, Notre Dame, In the Year of the Dragon, Macao, The Castles of Burgundy, valamint Bora Bora), és jelenleg 10 játéka is a BGG legjobb 500 játéka között van. (Három pedig – a Castles of Burgundy, a Trajan, és az In the Year of the Dragon pedig a legjobb 100-ban.)

Három különböző Feld játékkal játszottam eddig, a Notre Dame-mal, a Trajannal és a Lunával. Úgy tűnt, a sok választási lehetőségnek mindegyik játékában nagy szerepe van. Mindig rengeteg dolog van, amit egy Feld játékban megtehetsz. A nehézség: megtalálni az optimális választást.

Nagyon innovatívnak tűntek a játékai, részben mert a régi mechanizmusoknak új felhasználási módot talál ki. Erre az egyik jó példa a Trajan, ami a Mancala társasjáték egyedi megújítása.
Feld játékai nem feltétlenül tematikusak, de a vonzó játékmenet általában végig fenntartja a játékosok érdeklődését.

Dacára hogy Feld nem túl termékeny, nagyon is érzékelhető jelet hagyott a társasjátékok világán. Olyan tervező, akire érdemes odafigyelni.

3. Friedemann Friese

Friedemann Friese

Friedemann Friese - fotó: cnidius @ www.boardgamegeek.com

A lista összes tervezője közül valószínűleg Friedemann Friese rendelkezik a legfelismerhetőbb kinézettel. Minden játéka egyedi, és magán viseli a szerző keze nyomát – egy zöld F betű és igen különös humor formájában.

Az első társasjátéka 1992-ben jelent meg, és azóta a megjelenések folyamatosak. A csillaga 2001-ben kezdett el felfelé ívelni a Funkenschlag nevű játékával, amiben az akkor népszerű vonatsín-építős játékokhoz hasonlóan itt városokat kell árammal ellátni. (A Funkenschlag talán jobban ismert 2004-ben megjelenő második kiadásának angol nevéről, ami a Power Grid címet kapta.)

Friese úrnak mellesleg egy csomó F betűs játékáról tudunk, úgymint Fearsome Floors (2003), Funny Friends (2005), Formidable Foes (2006), Fast Flowing Forest Fellers (2008), Fauna (Spiel des Jahres jelölt 2008-ban, szerk.: és Magyar Társasjátékdíj különdíjas 2012-ben), valamint a Famiglia (2010).

A szerző mostanában a Freitag (angolul Friday) nevű projektjén dolgozik. Ezek olyan játékok, amikkel Friese csak péntekente (Friday) foglalkozik, annyi időt, ami angolul F-el kezdődik (négy óra, öt óra, öt óra és ötven perc – vagyis four hours, five hours, five hours fifteen minutes, stb.).
Sorozatának három játéka is megjelent nem is olyan rég – a Black Friday még 2010-ben, a Friday 2011-ben és a Copycat (németül Fremde Federn) 2012-ben.

Amíg Friese társasjátékairól könnyen felismerhető, hogy ki tervezte őket, nem tudom, hogyan tudnék rámutatni tervezési stílusára, mely annyira sajátosan meghatározza őt. Jó pár társasjátékának igen mókás témája van – pl. a Fearsome Floorsban egy olyan szörny elől kell menekülni, ami “programozott” módon mozog; a Fiji-ben zsugorított emberfejeket kell gyűjteni; a Funny Friendsben egy karakter életét fejleszthetjük tizenéves korától kezdve.

De van pár játéka, ami egészen komoly: a Power Gridben városokat kell ellátni energiával; a Black Friday egy tőzsdejáték, míg a Fresh Fishben gyáraknak kell utakat építenünk. Friese számos játékának van gazdasági eleme, ám a többibe egyáltalán nincs belekeverve a pénz.

A Friday projektjének társasjátékai is teljesen eltérőek. A Black Friday egy tőzsdejáték, a Friday egy egyszemélyes Robinson Crusoe játék, míg a Copycat egy csomó mechanizmust emel át más játékból (Dominion, Puerto Rico, Through the Ages, stb.).

Csak egy dolog van, amiben biztos lehetsz egy Friedemann Friese játékot kipróbálva: hogy egyedi játékélményben lesz részed. Az lehet kérdéses, hogy az élmény jó lesz-e vagy rossz, de határozottan megéri egy pillantást vetned a társasjátékaira.

4. Richard Garfield

Richard Garfield

Richard Garfield - fotó: spearjr @ www.boardgamegeek.com

Ha a gémereknek lenne egy saját Rushmore-hegye, Richard Garfieldnak feltétlenül rajta kellene lennie, ha másért nem, a Magic: The Gatheringért biztosan. Garfield története 1993-ban kezdődött, amikor a RoboRallyval kopogtatott a kiadók ajtaján. A Wizard of the Coast felajánlotta neki, hogy kiadja a játékot, ha valami mást is tervez nekik – egy kártyajátékot, ami elég nagy tőkét biztosít ahhoz, hogy megérje a kiadónak társasjátékokkal foglalkoznia. Garfield ezután megalkotta a Magicet … És a többi már történelem.

20 évvel később is ez a legnépszerűbb gyűjtögetős kártyajáték a világon, és állandóan újabb kártyák jelennek meg hozzá (noha nem gondolom, hogy Garfield bármit is tett ezért egy ideje). Egész jó teljesítmény egy PhD-s matematika professzortól, meg kell mondjam.

Ha itt Garfield abbahagyta volna a játéktervezést, a Magic önmagában is elég lett volna ahhoz, hogy a listámra felkerüljön, hiszen olyan sok játékra volt hatással (többek közt pl. a Dominionra is). De ezen kívül van neki még RoboRallyja (1994-ből), egy Netrunnerje (1996-ból; ennek a Fantasy Flight-os reprintje kiemelkedően sikeres lett), és többek mellett egy King of Tokyo-ja 2011-ből. Most épp egy Solforge nevű digitális CCG-n dolgozik.

Igazából nem vagyok Garfield játékainak nagy ismerője, soha sem játszottam még egyetlen gyűjtögetős játékával sem. Játszottam viszont RoboRally-t és King of Tokyot, és mindkettőt szeretem.

Nagyon meg kellene szorongatni, hogy e két játék között valami kapcsolatot találjak. Feltételezem, az amerikai stílusú játékok jó példájának tartanád őket – sok szerencsével, kidolgozott témával, de okos stratégiai döntéseket követelve.

Mindkét játékot igen könnyű megérteni. A King of Tokyo éppen csak néhány szabályt és témát ad hozzá a Yahtzee-hez (szerk.: a kockapóker amerikai változata), míg a RoboRallyban látszólag egyszerű a cél: a robotodat úgy kell irányítanod, hogy az érintse az ellenőrzési pontokat. A nehézség abban van, hogy túl kell járnod az ellenfeleid eszén, és reagálni arra, amit ők csinálnak. Mindez nagy fokú interakcióval jár. Nagyon kellene, hogy játsszak a Magic-kel és a Netrunnerrel is valamikor – mert ez két fekete pont a “geek” kártyámon, és segítene Garfield tervezőként való meghatározásában.

Mindenesetre, róla tudnod kell.

5. Reiner Knizia

Reiner Knizia

Reiner Knizia - fotó: Tall_Walt @ www.boardgamegeek.com

Reiner Knizia az egyik legtermékenyebb és legjobban felismerhető szerző ezen a listán. A nem-gémerek általában nem ismerik a játéktervezők neveit, de az ő nevét mégis jó eséllyel sokkal jobban megjegyzik, mint bárki másét. Ez részben azért van így, mert Knizia éppen a saját játékai számítógépes változatain dolgozik, másrészt a játékai elérhetősége és rendelkezésre állása magas – bárkinek szívesen tervez játékot, aki erre felkéri.

A legelső játéka 1990-ben jelent meg, majd 1997-ben amiatt hagyta ott a kockázatelemzői állását egy nemzetközi banknál, hogy egyike lehessen azon keveseknek, akik teljes állásban játéktervezőként dolgoznak.

Garfieldhez hasonlóan ő is matematikából doktorált. Ám Garfieldtől eltérően rengeteg játéka van fent a BGG-n (a társasjátékainak száma a kiegészítőket is ide számítva több mint 400). Jelenleg 4 játéka is a BGG Top 100 játéka között van (Tigris & Euphrates, Ra, Samurai, Battle Line), és másik 20 a Top 500-ban.

Én magam nem vagyok egy nagy Knizia rajongó, mert a társasjátékai számomra túlzottan a mechanizmusra vannak kihegyezve. A legtöbb játéka – nagyon kevés kivételtől eltekintve – független a témától, és számomra olyan, mintha a témát csak ráhúzták volna a játékra.

A társasjátékainak működése (mechanizmusa) azonban számomra mindig vonzó. Míg a Tigris & Euphrates nem valami jó abban, hogy megidézze az ősi mezopotámiai hangulatot, de egy igen mély stratégiai játék, amiben számos út vezet a győzelemhez. Az Elveszett Városokban (Lost Cities) sem erős a felfedezős téma, ugyanakkor egy olyan egyszerű kártyajáték, ami gémereknek és nem-gémereknek is egyformán élvezetes. Az Át a sivatagon témáján sem segítenek a pasztell tevék, de a játék egy izgalmas terület uralós társasjáték.

A kedvenc Knizia társasjátékom a Blue Moon City, amiben nagyszerű grafika próbál meg elválasztani attól, hogy valójában mit is csinálsz – de ez ettől még egy jópofa pár-gyűjtögetős és terület uralós játék. A második kedvencem az Ingenious (Genial), aminek nincs is témája, mivel egy tömör absztrakt játék.

Knizia az utóbbi években távol maradt az újításoktól. Úgy tűnik, inkább a családi társasjátékokra fókuszál, mialatt újratémázza, újrabrandeli és újraálmodja a korábbi erőfeszítéseit, hogy egyre több és több piacon hagyja ott a nevét. A játékai puszta mennyisége miatt is a helye van a listán. De ha csak fele ennyi társasjátéka lenne, akkor is érdemes lenne egy pillantást vetni a játékaira.

A játéktervezős cikk második részét itt olvashatod:
Tizenegy játéktervező, akit ismerned kellene (L-Z)
A cikksorozatban szereplő játéktervezők listája (vezetéknevük ABC sorrendjében):
Vlaada CHVÁTIL
Stefan FELD
Friedemann FRIESE
Richard GARFIELD
Reiner KNIZIA
Jason MATTHEWS
Alan R. MOON
Sid SACKSON
Klaus TEUBER
Francis TRESHAM
Martin WALLACE
Záradék:
A cikk eredeti változata a Boards and Bees! blogon olvasható.
A szerzőkről készült fényképek a BoardGameGeekről származnak.

Itt lehet hozzászólni !