Vélemény: Álomföldi Kalandozások – magyar print & play játék

Álomföldi Kalandozások képElőször a 2013-as második Fejlesztők Napján találkoztam Scorbával és saját fejlesztésű játékával, az Álomföldi Kalandozásokkal. Akkor nem sikerült odajutnom az asztalhoz, így kitörő lelkesedéssel fogadtam, amikor Scorba felajánlott egy példányt, cserébe a véleményem publikálásáért.

Az Álomföldi Kalandozások egy kétszemélyes kártyajáték, mely a H. P. Lovecraft által teremtett fantáziavilágba repíti a játékosokat, ahol megépítik saját álmaikat, majd álombéli barátaik segítségével legyőzik azokat. Kalandjaik során azonban számos veszély leselkedik rájuk, és ha nem taktikáznak ügyesen, álmuk könnyen rémálommá változhat tovább rögösítve a játékosok sikerhez vezető útját. Bár a játék nagyobbik része inkább két (egy asztalnál játszódó) egyszemélyes játékra hasonlít, egyes pontokon a párhuzamosan futó játékok összekapcsolódnak és a játékosoknak lehetősége adódik befolyásolni ellenfelük játékát.

Látványvilág
Mint bármely más esetben, ennél a játéknál is alapvetően két dologról lehet beszélni: a mechanizmusról és a látványvilágról. Utóbbi talán a legellentmondásosabb része a játéknak, mert bár a design első ránézésre kicsit riasztónak és harsánynak hat, azonban a szem hamar megbarátkozik vele, és az addig zavaró dolgokban hirtelen megtalálja a logikát. A képeken található illusztrációk nem a játékhoz készültek, hanem különböző külső forrásokból származnak (a tervező evvel kapcsolatos nyilatkozata itt olvasható), így a képi világ nem teljesen egységes, ami néha zavaró lehet, viszont így bármikor játszhatunk “Melyik Magic the Gathering kártyának volt ez eredetileg az illusztrációja?” játékot, ami szintén igen szórakoztató tud lenni. :)

Álomföldi Kalandozások képA játékban megjelenő hét kártyatípus alapdesignja

Míg a design helyenként kicsit sorjásnak tűnhet, ez közel sem mondható el a mechanizmusról, ami alaposan kidolgozott, és jól átgondolt. A játék minden egyes köre három különböző fő fázisból áll, melyek mindegyike egyedi mechanizmussal rendelkezik, és más-más kihívás elé állítja a játékosokat.

Első fázis – az álom felépítése
Az első fázisban a játékosok felépítik álmaikat a Helyszín, Cselekmény, Lény és Jellemző paklikban található lapokból (pl.: A Lidérces Shaggoth Rejtekhelye Ygiroth Templománál). Ez egy teljesen egyszemélyes, interakciót nélkülöző, erősen szerencsevezérelt szakasza a játéknak. Mind a négy típusú kártyából a játékosok kettőt-kettőt húznak, ebből eldobnak egyet, a megmaradt lapokat pedig maguk elé fektetve elkészítik azt a Kalandot, melyen álmukban részt fognak venni.

alomfold-lidercesalomfold-shaggothalomfold-rejtekhelyealomfold-ygiroth

A Jellemző, Lény, Cselekmény és Helyszín lapokból kialakult történet. Az első lapon található körök mellett a velük azonos színű Próbák nehézsége látható, a felirattal ellátott színes sávok pedig maguk a Próbák. A lapok aljában található csillagok a győzelmi pontok, melyeket a játékosok elnyerhetnek.

Mindegyik kártyatípus más és más aspektusát határozza meg ennek a kalandnak, mellyel a játékosok a harmadik fázisban próbálnak meg megbirkózni. A Próbák, azok nehézsége, valamint egyéb hatások és történések szerepelnek ezeken a kártyákon, melyek mind vagy segítik a játékost, vagy gátolják őt a Próbák sikeres teljesítésében. A kártyák, azok eloszlása, a rajtuk található hatások, Próbák és pontok egyensúlya szerintem egészen kivételesre sikerült: szinte lehetetlen olyan Kalandot összeállítani mely sok pontot ér és könnyű, vagy kevés pontért igazságtalanul nehéz, de mindig van lehetőség arra, hogy a játékosok választhassanak, hogy nehezebb, de értékesebb, vagy könnyebb, de kevés ponttal kecsegtető kalandot akarnak összeállítani, persze a váratlan mindig megtörténhet, néha igen komoly fejtörést okozva a kalandozóknak.

Második fázis – barátok toborzása
A második fázisban a játékosok kalandjuk ismeretében Barátokat toboroznak a csapatukba, akik segítségével a harmadik fázisban szembeszállhatnak majd a kaland Próbáival. A Barátokat egymás elől próbálják meg felvásárolni úgy, hogy igyekeznek egymást felüllicitálni, hogy a Próbákon a legalkalmasabb tulajdonságokkal és különleges képességekkel rendelkező Barátokat tudhassák maguk mellett. Minden Barátnak van egy Fókusz értéke (amely az erősségét jelképezi), és egyetlen játékos csapatának az össz-Fókusza sem haladhatja meg a tizenötöt. Ez a limit igazi kihívássá teszi a csapatépítést, és tökéletesen lehetetlenné teszi olyan csapatok építését, amik minden feladatra alkalmasak. A játékban számomra legélvezetesebb dolgok egyike ez a tizenötös limit, és az az érzés, amit az okoz “hogy ha még egy fókusszal többet vehetnék fel, akkor megválthatnám a világot”.

alomfold-char

A képen egy Barát látható. A fenti három körben a Barát Próbákon kamatoztatható erőssége látható. Láthatjuk, hogy Celephaisból származik és a mestersége harcos. Fókusz értéke hat, így csapatunk kvótájának kisebbik felét önmagában elfoglalja. A középső szöveges részen különleges képességei foglalnak helyet.

Sajnálatos módon a Barátok megszerzésére irányuló licit a gyakorlatban nem olyan élvezetes, mint amilyennek ígérkezik. Általában a játékosok csak rámutatnak a számukra szükséges lapra, a másik játékos pedig nem kéri a lapot, és az elkel a minimális kikiáltási áron. Abban a néhány ritka esetben, amikor azonban mindkét játékos igényt tart valamelyik Barátra, akkor megmutatkozik a tervező igazi szándéka, és egy igen szórakozható licit-párbaj alakul ki.

Ezen felül a játékosok Szerencsekártyákat is vásárolhatnak, melyek a Barátoknak adható tárgyakat, vagy általuk végrehajtható hőstetteket (varázslatokat) rejtenek. A Szerencsekártyák nagyon komoly előnyt jelenthetnek, amennyiben sikerül használnunk őket. Minden egyes kártya hozzá van rendelve egy foglalkozáshoz, és csak akkor tudjuk kijátszani őket, ha van olyan Barátunk, aki az adott foglalkozást űzi. Ez a korlátozás tovább bonyolítja a csapatépítést, egy újabb csavart hozva a játékba.

alomfold-boon-itemalomfold-boon-heroic

Egy Tárgy és egy Hőstett. Középen a lap képessége, míg alul a használatára jogosult foglalkozás látható.

Harmadik fázis – próbák teljesítése
A harmadik fázisban a játékosok a csapatuk és Szerencsekártyáik felhasználásával elindulnak, hogy teljesítsék az első fázisban összeállított kaland Próbáit. Az, hogy egy próba sikeres lesz-e, alapvetően három dologtól függ: a próba nehézségétől, a Próbán résztvevő barátok képességeitől és egy kockadobástól. A próbák önmagukban épp elég nehezek ahhoz, hogy kihívást jelentsenek, ugyanakkor nem túlságosan nehezek, így a játékosoknak éppen elég sikerélményben lesz részük ahhoz, hogy igazán élvezhessék a játékot.

A Próbák során a barátaink elfáradhatnak, ekkor nem vehetnek részt több Próbán, de akár el is veszíthetjük őket véglegesen! Ha a játékosok túl sok barátot veszítenek el, akkor mindkettejük álma rémálommá válhat, amitől a Próbák nehezebbé válnak, és a játékosoknak szélnek kell ereszteniük néhány Barátjukat a kör végén. Ez a mechanizmus kiválóan egyensúlyban tudja tartani a játékosokat, ha valamelyikük nagyot hibázik, és túl sok Barátot veszít, akkor mindkettejük számára aktiválódik a rémálom, és a jobban teljesítő játékos is szorult helyzetbe kerül.

A fázis végén a játékosok a Próbáik sikerességétől függően győzelmi pontokat kapnak, és a negyedik forduló végére legtöbb pontot gyűjtő játékos lesz a nyertes.

alomfold3

Szabálykönyv
Mielőtt megpróbálom összefoglalni mindazt, amiről eddig szó volt, van egy dolog amiről mindenképpen szót kell még ejteni, és az a szabálykönyv. Habár a szabályok maguk könnyen érthetőek és viszonylag rövidek, a szabálykönyv maga igen részletes és jól illusztrált. Különösen tetszett, ahogyan a szabálykönyv rávilágít arra, hogy a mechanizmus egyes elemei hogyan kapcsolódnak össze az álomvilág eseményeivel, így ugyanis a játék minden egyes lépése és mozzanata az elménkben az álomvilág egy történéseként jelenik meg. Úgy gondolom, hogy ez a szabálykönyv egy olyan eleme a játéknak, mely bizonyítja, hogy a téma nem csak a mechanizmus eladására szolgál, hanem szerves része annak, és ez sok nagyobb játék esetében közel sem mondható el ilyen mélységben.

Záró gondolatok
Az Álomföldi Kalandozások egy könnyed és gyors játék, ami könnyen tanulható és játszható. Majdnem teljesen mentes az összetűzésektől, de ennek ellenére nem hiányzik belőle sem a kihívás, sem pedig az izgalom, minden alkalommal élvezetes volt játszani, és várakozással tekintek az elkövetkező partikra. Nem tökéletes, de alaposan kidolgozott és élvezetes.

Ezt már olvastad? : Sikeres lett a magyar fejlesztésű [redacted] ...
(2014.08.06.)

Itt lehet hozzászólni !