Race for the Galaxy társasjáték ismertető

Sokat gondolkoztam rajta, vajon van-e haszna/értelme egy több, mint 5 éve megjelent társasjátékról ajánlót írni. De végülis, e sorokat olvasva, egyértelmű, hogy milyen irányba billent a mérleg. A döntésben szerepe volt egy friss élménynek, no meg hogy nem sok olyan kétszemélyes játékot ismerek, ami ketten játszva is majdnem annyira hangulatos, mintha sokan játszanánk.
Így most ez az ajánló a Race for the Galaxy társasjátékról fog szólni…

Race for the Galaxy

Sci-fi téma

A Race for the Galaxy témája a jövőben játszódik. Egy új kor hajnalán vagyunk. Az emberiség most kezdi el benépesíteni a távoli galaxisokat. A játékban különféle bolygó és technológia kártyákat kell a kezünkből kijátszani a szabályok szerint, hogy ezek révén újfajta lehetőségekhez és győzelmi pontokhoz juthassunk. A végén az győz, aki a legtöbb pontot szerezte.

A játék erősségét szerintem három dolog adja:
1. a játék kártyáin szereplő – teljes méretű – képek, melyek nagyon jól átadják a sci-fi hangulatot,
2. a rövid játékidő,
3. valamint a témához illeszkedő mechanizmus.

Játékállás néhány kör után

Bár egy 2007-ben kiadott játékról beszélünk, a Race for the Galaxyben a téma mellérendelt, vagyis egyenrangú; nincsen alárendelve a működésnek. Minden amit választanunk kell/lehet, logikus, és nem kell olyan kompromisszumokat tennünk, mint az euro-játékok többségénél. (Egy nemrég hallott, a téma és a szabályok kapcsolatának logikusságát firtató kérdés pl. a 7 Csoda nevű közismertebb euro-játéknál: hogyan lehet, hogy a két szomszédom meg bír vásárolni tőlem egy nyersanyagot, de nekem abból a nyersanyagból mégis csak egy jut?!)

Kártyák

Bolygó kártya (Gem World)

A játék legfontosabb elemei a kártyák, melyeknek két csoportja van. Vannak olyan kártyák, amelyek bolygókat ábrázolnak – ezeket (színtől függően) nyersanyagok kitermelésére használjuk, hogy a rajtuk található “áru” eladásával vagy feldolgozásával új lapokhoz vagy extra győzelmi pontokhoz juthassunk. Mindig a bolygó színétől függ, hogy a rajta lévő áruért hány lapot kapunk. A áru típusa azonban nem befolyásolja az extra győzelmi pontok mennyiségét.
Illetve vannak a technológiai fejlesztések, amelyek valamilyen tevékenységünkhöz adnak pluszt. Pl. 2-vel olcsóbban kolonizálhatunk innentől kezdve, értékesítéskor plusz 1 kártyát kapunk az eladott áruért, stb.

Mindegyik kártya, amelyet bolygóként vagy technológiai fejlesztésként sikeresen leépítünk, győzelmi pontot ér. De ezen kívül a legtöbb kártya rendelkezik valami egyéb plusszal is. Pl. egy bolygó, amin kereskedelmi központ található, vagy egy olyan fejlesztés, ami a barna színű áru feldolgozásáért ad plusz pontot.

Solitaire jelleg

A játékban nincs semennyi agresszió sem. Egymás mellett építkezünk, egyedül annál a pontnál, hogy ki-milyen szerepkártyákat játszik ki, van a játékosok között interakció, esetleg fogszívás, hogy mi másra számítottunk volna. Persze nem hagyhatjuk figyelmen kívül a döntéseink során, hogy milyen lapjai vannak ellenünknek, milyen lépésünk kedvezne neki, hogy osszuk be az időnket, esetleg érdemes-e siettetnünk a játék végét. De alapvetően ez egy békés játék.

Szerepválasztás és építkezés

Annak eldöntése, hogy a kezünkben lévő lapokból épp milyen jellegű cselekedeteket hajthatunk végre (most eladhatunk egy árut? kolonizálhatunk egy bolygót? fejleszthetünk egy technológiát?), egy szimultán szerep-választós mechanizmus szolgál. (A játék ugyanis eredetileg a Puerto Rico társasjáték kártyaváltozatának készült.) A játékosoknak minden kör elején titkosan választaniuk kell maguknak egy szerepet, amely meghatározza, hogy az adott fordulóban milyen fázisok lesznek. A fázisok az összes játékosra érvényesek lesznek, de akik a fáziskártyát kijátszották, azok az adott fázisban valamilyen egyéb bónuszt is kapnak, amely csak rájuk lesz hatással. (Pl. eggyel több lapot húzhatok és tarthatok meg, stb.)

Fejlesztés kártya (Mining Robots)

A kezünkben lévő kártyák kétféleképp használhatóak fel. Egyrészt építkezhetünk belőlük (lásd: bolygó kolonizálás, technológia építés), másrészt egy az egyben használhatóak az építési költségeink fedezésére fizető eszközként is. Vagyis ha le akarok pl. építeni egy hármas költségű bolygót, ahhoz három másik lapot még el kell dobnom a kezemből.

Változatosság

A Race for the Galaxy egyik legnagyobb erőssége (a többi, fentebb említetten kívül), hogy a sokadik játék után is változatos. Sok múlik a játékosok helyzetfelismerő képességén és alkalmazkodásán. Mindig ügyesen kell megválasztanunk, hogy a lapjainkból milyen elképzelések alapján mely lapokat építjük le, mely lapokat dobjuk el a fejlődés érdekében.

A győzelemhez általában szükség van egy nagy – 6 másik kártya eldobásába kerülő – technológiai fejlesztésre is, melyre alapozva felépíthetjük hosszabb távú stratégiánkat. Hosszú távú stratégia nélkül nem valószínű, hogy nyerünk. (A 6-os kártyát természetesen elég csak a vége felé leépíteni.)

A játékban négy vegytiszta stratégiai található:
1. Military – gyorsan tud bolygókat foglalni, siettetnie kell a játék végét
2. Developing – egyre olcsóbban tudja az új technológiákat kifejleszteni
3. Trading – olyan bolygói vannak, amelyek nyersanyagai értékesek; ezek eladásából sok új laphoz jut, amelyből újabb értékes lapokat vásárolhat.
4. Producing – a bolygókon található nyersanyagok dupla áron történő feldolgozásából szerez tetemes mennyiségű győzelmi pontot.
Természetesen a stratégiánk általában hibrid lesz, és fontos, hogy ha menet közben valami adja magát, merjünk rajta változtatni. Emellett figyeljünk a többi játékosra is, próbáljuk meg kitalálni, ki milyen fázist fog játszani. A tiszta stratégia csak nagyon ritkán játszható és vezet győzelemre.

Szabályok elsajátíthatósága

Ezzel lehet egy kis probléma: elsőre ugyanis jóval nagyobb ilyen-olyan megjegyzendő ikonok sokasága szakad a játékos nyakába, mint ami a kétszemélyes játékoknál általában megszokott. Szinte nincs olyan kártya, aminek ne lenne valami bónusza, és hiába van segédlet, sok dologra kell egyszerre figyelni. De szerintem megéri időt áldozni a játék megismerésére. A játék sok felfedezésre váró kaput rejt, amik kellő rutinnal kinyílnak majd. Ritka az a játék szerintem, amely ekkora újrajátszhatósággal bír.

Végső gondolatok

A játék legnagyobb előnye szerintem az újrajátszhatósága, rövidsége, a kártyák, melyeknek nagy része kép, no meg hogy ketten is kitűnően játszható. Bár 2010-től kezdve a készletem része, és gyakran játszottunk vele, mégis meg tudta őrizni változatosságát a (nagyon) sokadik játék után is.
A játékideje két fővel (gyakorlott játékosoknak) kb. 30 perc.

Race for the Galaxy
szerző: Thomas Lehmann
játékosszám: 2-4 fő
ideális játékosszám: 2, 4 fő
életkor: 12+
játékidő: 30 perc (2 fővel)
típus: kártyajáték
magyar szabály: a KeTaKlub oldalán
(a társasjáték eredeti nyelve angol, de a kártyák ikonvezéreltek)

Képek forrása: BoardGameGeek

Ezt már olvastad? : Mindent tudsz a társasjátékokról? Bizonyíts!...
(2014.03.12.)

Itt lehet hozzászólni !