10 társasjátékos jótanács a hat évvel ezelőtti önmagamnak

Tipp

Arra, hogy szeretem a társasjátékokat, már nagyon régen rájöttem. Ráadásul amikor a Rizikós (Risk-es) korszakomat követően beleszerettem a frissen megjelent San Marcoba és Candamirba, éreztem, hogy ez a hobbi felnőttként is lehet szórakoztató.

Mégis a legnagyobb fordulópont a társasjátékozási szokásaimban az volt, amikor megvásároltam életem első idegen nyelvű társasjátékát, a Shadows over Camelot-ot.

Ekkor hirtelen új világ nyílt meg előttem. Felfedeztem a szakboltok létezését, és miközben szabályt kerestem a társasjátékhoz, olyan oldalakba és blogokba botlottam bele, melyek létezését addig nem is feltételeztem volna.

madarak

Ebben a cikkben 10 olyan társasjátékos jótanácsot gyűjtöttem össze, amit magamnak tanácsolnék, ha valahogy vissza lehetne forgatni az idő kerekét…

1. Szakboltban vásárolj!

Emlékszem, 2008-ig két forrás volt, ahonnan be tudtam szerezni az új társasjátékaimat: a szupermarketek, amelyeket ugyan olcsónak találtam, de már akkor megállapítottam, hogy igencsak ritkán frissül a társasjátékos készletük, valamint a Játéksziget boltok, amik ugyan nem voltak olcsók, de a társasjátékos választékuk lényegesen nagyobb volt. Náluk, évente egyszer-kétszer külföldi társasjátékokat is kapni lehetett magyar szabállyal. (Így jutottam hozzá pl. Wolfgang Kramer Magalon című társasjátékához is.)

Mára persze már lényegesen kevesebb problémát jelent a választék, de én a szakboltok felfedezéséig nagyon szívesen újítottam volna a készletemen, csak nem volt hol. (És sajnos nem volt hozzá elég képzelőerőm, hogy megsejtsem, hogy e két forráson kívül más beszerzési mód is létezik.)

Napjainkra véleményem szerint egyébként csak a szupermarketek társasjáték választéka nem fejlődött szinte semmit a 2008-as állapotokhoz képest. Az igazi hely, ahol felkészült eladók, mainstream társasjátékok, és viszonylag olcsó árak várnak rám, azok a szakboltok…

2. Tájékozódj, mielőtt vásárolsz!

Fontos dolog, főleg, hogy a társasjátékok (ha nem használtan veszed őket) sokba kerülnek. A legjobb, ha személyesen is ki tudod próbálni a játékot, mielőtt megveszed. Erre jók pl. a klubok, vagy az olyan üzletek és intézmények, ahol játékot kölcsönözni/kipróbálni is lehet.

A második legjobb, ha megkérdezed valamelyik társasjáték-fanatikus barátod, hogy mit ajánl neked; vagy blogokban, portálokon és szakboltok honlapján nézel utána egy-egy műfaj választékának.

(Az egyesület linktára ilyen szempontból elég korrekt. Jól összegyűjti a fontosabb társasjátékokkal foglalkozó oldalakat.)

3. Kipróbálás után mindig olvasd el újra a szabályt!

Erről már többször, több cikkben is írtam. Nagyon fontos, hogy egy új társasjáték első kipróbálását követően a játék szabályát mindig újra elolvasd, hogy az esetlegesen rosszul játszott részletekre fény derüljön, és ne így rögzüljenek.

Állítom, ha az összes Catant kedvelő játékost megkérnénk egyszer, játsszon egyet a kedvenc játékával, azt tapasztalnánk, hogy a baráti társaságok kb. fele rosszul játszik egy-két szabályt. (Egy négy oldalas szabály már elég hosszú ahhoz, hogy pár dolog rosszul maradjon meg az első hibás játék miatt.)

És hogy miért fontos, hogy teljesen szabályosan játsszunk egy társasjátékot? A hangulat miatt. A manapság megjelenő társasjátékokat a komolyabb kiadók ugyanis nagyon alaposan kitesztelik és kiegyensúlyozzák, hogy a játékélmény maximális legyen.

Az én 2000-ben vásárolt Tikalom magyar fordításából pl. csak egyetlen mondat maradt ki: egy mezőn maximum kettőt lehet kutatni és ásni, de ehhez két munkásod kell ott legyen (szemben a fordítás által jelzett kettő ásási lehetőséggel), és ez akkora különbséget jelentett számomra a játék megítélésében, hogy amikor sokkal később e hiányzó szabályok bevonásával a családommal újból játszottunk egy partit, olyan volt, mintha egy teljesen más játékkal játszottunk volna. Sokkal igazságosabb volt az eredmény…

4. Korábbról már ismered a játékot, amit megvettél? Akkor is olvasd el a szabályát!

Klasszikus hiba, mely főként akkor volt rám jellemző, amikor elkezdtem klubba járni. Ha valami megtetszett, majd megvettem, nem olvastam el a szabályát újra, mert azt hittem, hogy emlékszem rá. Hát nem mindig… Az emlékeket az idő megkoptatja; és bizonyos kevésbé fontos, vagy ritka dolgokban bizonyos részletek elfelejtődhetnek…
Úgyhogy érdemes a szabályokat a saját példány megvétele után is újra elolvasni.

5. Készülj fel a szabálymagyarázatra!

Bár mostanában mi pont fordítva, a játékülés alatt olvassuk el a hosszabb társasjáték szabályát, és közösen értelmezzük őket, a “készülj fel a szabálymagyarázatra” módszert igen sok ideig kellett használnunk (használnom), mert máshogy nem ment volna.

Ha a játékosaiddal csak ritkán próbáltok ki új társasjátékokat, jobb, ha előre felkészülsz és megtanulod az új játék szabályát! Különben csak olyan negatív hangokat fogsz a közös szabály értelmezés alkalmával hallani, hogy “jaj, már megint egy új játék”, “ez olyan bonyolult”, “hagyjuk inkább legközelebbre”, “játsszunk inkább i.e. 40.000-t, amit ismerünk” (vagyis játsszatok valami olyan kihűlt őskövülettel, amivel már százezerszer játszottatok)…

6. Menet közben belejönni = szívás…

Ez is egy klasszikus hiba. Elmagyaráznád a szabályt, de miután látod az értetlen arcokat, úgy döntesz, inkább vágjatok bele. Majd menet közben mindenki belejön…

Ok, ez egy nem rossz módszer, de csak akkor, ha az a cél, hogy a játékkal SOHA ne játsszatok többet… Ha az ellenkezője fontos, próbáld meg elérni, hogy a szabályokat mégis végigmondhasd. Kérdezd meg, mit nem értenek a játékosaid, és foglald össze, mi a cél, és hogy eddig milyen fontosabb dolgok hangoztak el. Esetleg szimuláld a fontosabb lépéseket. (Régebben volt egy társaság, akivel szabálymagyarázat után elsőként mindig egy próba kört játszottunk.)

Nagyon fontos: ha találsz segédleteket a neten a játékhoz, nyomtasd ki őket, mert nagyban megkönnyítik a játékosoknak a szabályok követését. Azt kiosztva, és annak pontjain végighaladva ismertesd a szabályokat, mert sokkal könnyebb így felfogni a játék szabályait!
Az egyik legjobb (angol) segédletekkel foglalkozó oldalt itt érheted el: Order of Gamers

Végül akkor se engedj a nyomásnak, ha valamelyik játékosod javasolja, hogy menet közben jöjjetek bele. Egy ilyen ötlet a többi játékossal is kiszúr, akiknek esélyük lett volna korrekt ismertető által felfogni a szabályokat.

7. Ne (csak) a játék rating-je alapján vásárolj, hanem a potenciális célközönség igényei és szokásai alapján is!

Amikor 2008-ban kinyílt előttem a világ, korai szakaszom új angol társasjátékainak kiválasztását nagyban befolyásolta, hogy mi az egyes társasjátékoknak a BGG ratingje.

Pedig ez a valóságban sokkal kevésbé fontos, mint az, hogy kikkel fogom játszani játékot, és miket olvastam róla különféle blogokon. Vajon azoknak, akikkel a legtöbbet szoktam játszani, tetszeni fog a játék témája és működése? Mennyire fogják tudni beleélni magukat?
Az első időkben sajnos több olyan játékot is vettem, amit nem kellett volna…

8. Amelyik játékodat soha nem veszed elő, add el!

Kicsit magam is bort iszom és vizet prédikálok, amikor erről a témáról beszélek. A mostani őszi börze előtt rám sem volt jellemző, hogy eladjam a régen használt játékaimat. Mégis arra biztatlak, ha tudod, törekedj arra, hogy ne legyen sok olyan társasjátékod, amit soha nem veszel elő. Ha sok ilyen játékod van, az csak feleslegesen foglalja a helyed, és nem járul hozzá ahhoz sem, hogy a készletedet új és izgalmas társasjátékokkal bővítsd.

9. Mérd fel, kinek milyen játékokat ajánlasz!

Értem ezalatt, hogy az első angol társasjátékaim megvásárlását követően gyakran beleestem abba a hibába, hogy egy viszonylag bonyolultabb szabályú játékot próbáltam meg kevésbé megszállott emberekkel (pl. szüleim) megszerettetni.
Persze a másik véglet sem jobb. Emlékszem, engem egy Bohnanza partiba akartak bevonni, amikor életemben először lementem egy társasjátékos klubba. A Bohnanza nem egy rossz játék, de az előzetes várakozásaimat (hogy most valami olyan jót játszhatok, amit otthon nem) messze alulmúlta.

Úgy vélem egyébként, hogy egy közösségben, ahol nem megszállott emberek gyűlnek össze játszani, két dolog fontos: a téma, és a szabályok összetettsége. Érdemes az első pár alkalom során nem 3-4 órás társasjátékokkal játszani. Amennyiben a téma olyan, amit a játékosok kedvelnek, lehet akár komplexebb is a szabálymagyarázat és a játék, bár azért a maximum 40 perc szabálymagyarázat és 2-3 órás játékidő itt is egy erős limit.

Ami egyébként nagy valószínűséggel minden korosztálynál beválhat, az a 5-15 perces szabálymagyarázat, és 30-90 perces játékidő.

10. Védd a társasjátékaidat a kopástól!

Amikor még kevés társasjátékom volt, gyakori jelenség volt, hogy a társasjátékom alkatrészei elhasználódtak. Főként a kártyákon látszódtak meg az elmúlás jelei: a lapok kellemetlenül tapadóvá váltak, bekoszolódtak, bezsírosodtak.

Ezért érdemes a gyakran használt kártyákat ún. kártyavédőbe rakni. Ezek olyan kiegészítők, amelyek napjainkra már szinte minden szakboltban és méretben kaphatók (kb. 700 forintba kerül egy csomag belőlük), de akkor még a létezésükről sem tudtam, és én nem is láttam őket sokáig.

A kártyavédők megvédik a kártyalapokat a zsírosodástól és kopástól. Sok régi játékom sokkal jobb állapotban lenne, ha használtam volna ilyet.

A kártyavédőknek egyébként az előnyük mellett létezik egy hátrányuk is: a védőbe helyezett lapok nehezebben foghatóak meg, nehezebb őket megkeverni, és jobban összetapadnak, ha koszosak.

Természetesen a kártyavédők használata csak az egyik módja a játék védelmének. Ezen kívül úgy is növelhetjük a játékunk élettartalmát, ha beszüntetjük a társasjáték melletti zsírosabb/olajosabb snack-ek fogyasztását, valamint ha a játékot a dobozon lévő hátulsó fólia felvágásával nyitjuk ki, és a felnyitott részeket cellux-szal vagy ragasztóval a doboz oldalához ragasztjuk (így a játékunk elülső része védve lesz a kopástól).

Végül még egy dolog: a befőttes gumi. A világban az idő múlásával minden kopik és romlik. Ez a befőttes gumikkal sincs másképp. Kb. 2-3 év (néha csak 1-2) az időtartamuk, utána kíméletlenül “ráolvadnak” arra, amit összefogtál velük. Néhány negatív tapasztalat után én az utóbbi időkben nem is használom őket.

Bónusz: Ne félj nekikezdeni egy ismeretlen szabálykönyv értelmezésének!

Ez egy olyan dolog, amit a hat évvel ezelőtti önmagamnak nem kellene jótanácsként elmondanom, mert ez nálam sohasem jelentett problémát. Mégis fontosnak tartom ezt itt megemlíteni, mivel nagyon sok embert tart vissza attól, hogy felfedezze a társasjátékok izgalmas világát, hogy az új játék szabálykönyvét önállóan kell értelmeznie.

Ezért ha olyasvalakinek ajándékozol társasjátékot, aki még egyszer sem hozott újabb megjelenésű társasjátékot a baráti társaságodba, tartsd észben, hogy őt a szabályok elolvasására motiválnod kell. Azoknak, akik Monopoly hosszúságú szabályok önálló elsajátításához szoktak, elképzelhető, hogy az első lépés nehéz lesz…

Ezért érdemes ajándékként jól strukturált szabálykönyvű, nem túl bonyolult játékot választani, ahol ábrák szemléltetik, hogy hogyan kell érteni az egyes mondatokat (szinte már minden játék szabálykönyve fent van a neten), és a játék mellé mindig adj tanácsot is az új tulajdonosnak, hogyan tanulja meg a játékot!

Ha tudsz, csinálj neki kedvet a játékhoz! Mondd el néhány mondatban, miket olvastál róla, mik a szabályai. Mondd el neki, hogy a szabályokat úgy a legkönnyebb felfogni, ha kipakolja az asztalra a játék alkatrészeit, aztán megnézi, hogyan kell a játékot felállítani, milyen elemeket kell pakolgatni az egyes körök alatt. Esetleg töltsön le egy segédletet a játékhoz, vagy nézzen meg egy videót (ha tud angolul)!

Ha valamit nem ért, kérdezhet tőled… Fordulhat a Játékszabály segélyszolgálathoz… Vagy ellátogathat egy közeli klubba (ha van ilyen).

Végül ne felejtsd el megemlíteni neki a 3-as pontot, hogy ha nem veled, hanem mással próbálja ki a játékot, a kipróbálás után ismét olvassa el a szabályt, hogy legközelebb már mindent szabályosan játsszon.

(Van olyan nézet, amely a Monopoly népszerűségét is arra vezeti vissza, hogy annak nagyon rövid a szabálya, és azt még gyerekkorunkban megtanultuk. Hiába léteznek manapság sokkal jobb játékok, az első lépések megtételére nehezen veszik rá magukat az emberek … )

Ezt már olvastad? : Mindent tudsz a társasjátékokról? Bizonyíts!...
(2014.03.12.)

Egy hozzászólás “10 társasjátékos jótanács a hat évvel ezelőtti önmagamnak” bejegyzésre