Printjáték verseny 2016 – házilag elkészíthető társasjátékok számára

Tied a legjobb társasjáték ötlet, de eddig egyetlen kiadó sem jelzett vissza vele kapcsolatban? Hosszú ideje gondolkozol azon, hogy printjátékot csinálj az egyik ötletedből? Szeretnéd megcsillogtatni játéktervezői kreativitásod? Ha igen, akkor ez a felhívás neked szól!

A Magyar Társasjátékos Egyesület versenyt hirdet házilag elkészíthető printjáték (vagy ahogy az angolok nevezik: print & play) társasjátékok számára.

Printjáték verseny 2015-2016

Nevezési határidő: 2016. február 22.

Eredményhirdetés: legkésőbb 2016. június 20.

Miért érdemes nevezni?

  1. Mert minden benevezett és a nevezési kritériumokat teljesítő társasjáték egy online felületen keresztül letölthető lesz a honlapunkról.
  2. A fődíjas játék jutalma, hogy részletes cikk jelenik meg róla a honlapunkon, valamint a játék szabálykönyvét és komponenseit segítünk lefordítani angol nyelvre. A szervezők az előbbiek mellett a szabályok szövegezésével és finomhangolásával kapcsolatban is javaslatokat tesznek.
  3. Mert minden verseny egyben egy figyelemfelkeltő esemény is, amelyet általában szélesebb érdeklődés kísér. Ha izgalmas társasjátékkal nevezel, a közönség megismerheti és megszeretheti a nevedet.
  4. Mert az egyesület minden tőle telhető és elvárható módon igyekszik népszerűsíteni a kezdeményezést, valamint az eredményeket.
  5. Mert ha valaha is gondolkoztál azon, hogy printjáték formában add ki egyik társasjátékod, egy versenynél szinte nincs jobb apropó a bemutatkozásra. Önmagában egy printjáték számára nagyon nehéz érdeklődő közönséget találni. Ráadásul itt az anyanyelveden alkothatsz.
  6. Mert egy picit segíthetsz azokon, akik önerőből nem tudnak új játékokhoz jutni. A győztes játék (előállítási költségtől függően) 100-1000 példányát az Egyesület magas minőségben kinyomtattatja és jótékony célra felajánlja. Hogy melyik alapítvány, iskola, vagy arra rászoruló, a játék iránt érdeklődő szervezet, vagy intézmény kapja meg a példányokat azt a verseny szervezői a győztessel közösen határozzák meg. (Ötleteket mindenesetre szívesen veszünk a printjatek2016@tarsasjatekos.hu címen.)

Milyen társasjátékkal nevezhetek?

Az értékelési kritériumokat alább ismertetjük. Témamegkötés nincs, szóval bátran hozzányúlhatsz bármilyen olyan – nem jogvédett – témához, ami számodra vagy a közönséged számára érdekes.

Terjedelmi megkötés azonban van. Számíts arra, hogy ezen a versenyen az egyik legnagyobb kihívást a játékmenet egyszerűsítésére való törekvés jelenti. A játékod összeszerelendő komponenseinek rá kell férnie 4 darab A4-es oldalra – a játék szabályát, és minden alkalommal kinyomtatandó alkatrészeit ide nem értve.

Ha nincs ötleted, nevezhetsz pl. egy dédelgetett játékötleted könnyített verziójával. Bár ne feledd, az egyszerűség sokszor jobb és elegánsabb, mint egy sokat dédelgetett, ámde három órás változat! Emellett bármilyen, neked szimpatikus témát is feldolgozhatsz.

Ha témaötlet kell, nyúlj hozzá valamilyen tévében vagy számítógépes játékokban népszerű témához, és mutasd be olyan szemszögből, amiből még senki nem mutatta.

Értékelési kritériumok

A nevezett játékok értékelést egy arra felkért zsűri fogja végezni. A zsűri az értékelés során a játékmenet értékelése mellett azt is figyelembe fogja venni, a játékod mennyire felel meg a következőkben elhangzó irányelveknek:

  1. A játékod lehetőleg ne álljon túl sok alkatrészből, és ne használjon túl sok alkatrészt.
  2. A játék alkatrészeinek beszerzéséért ne kelljen szakboltba menni (vagy ha igen, akkor adj meg legalább egy címet, ahonnan azt be lehet beszerezni). A játéknak kell, hogy létezzen egy alapváltozata, mely különleges alkatrészek nélkül is játszható/elkészíthető.
  3. A játékidő lehetőleg ne legyen túl hosszú, mert a zsűri maximum 60-90 percet játszik minden játékkal. (Egy printjátéknál ugyanakkor érdemes a 60 percnél is rövidebb játékidőre törekedni.)
  4. A játék összeállítása lehetőleg ne tartson sokáig. A javasolt összeállítási idő maximum 1 emberóra.
  5. A játék lehetőleg működjön két játékossal is (ez a kategória, amelyben a printjátékok érdemben a versenytársai tudnak lenni a dobozos játékoknak).
  6. A témaválasztás és a téma stílusos prezentálása az értékelés részét képezi. Az ésszerűség határain belül törekedj arra, hogy a játékod kinézetében is kedvet csináljon a kipróbáláshoz.
  7. A játékod teszteld, mielőtt beküldöd, hogy az mentes legyen a durva kiegyensúlyozatlanságoktól, és – lehetőségekhez mérten – azoktól a speciális helyzetektől, amelyekre a szabálykönyv nem ad iránymutatást.
  8. A verseny során nem a legjobb utánzatokat keressük. Egy n+1-ik kvíz játéknak, sakk variánsnak, Activity feladványnak, kígyók és létrák továbbfejlesztésnek a nyerési esélyei – vélhetően – alacsonyak. Bár az említett játékok nevezhetők a versenyre, kérjük, elsősorban eredeti ötletekkel nevezzetek.
  9. A játék szabálykönyve legyen jól megírt, teremtse meg a játék hangulatát, derüljenek ki belőle világosan a játék szabályai, és legyen lényegre törő. A stílusos fogalmazás, a helyesírás, és a szabálykönyv strukturálása is része az értékelésnek, hiszen az olvasók is támpontként használják ezt ahhoz, hogy eldöntsék, mit nyomtatnak ki.
  10. A játékszabály formai ellenőrzésében használhatod a Magyar Társasjáték Egyesület szervezésében indult “Játékszabály ellenőrzési szolgáltatást”. Ezt a következő címen érheted el: http://tarsasjatekos.hu/jatekszabalyok-elemzese/

Nevezési kritériumok

  1. A játékokat magyar nyelven, magyar nyelvű szabálykönyvvel és magyar nyelvű tartozékokkal kell benevezni.
  2. A pályázaton indulók szerzők és társszerzők nem lehetnek zsűritagjai a printjáték versenynek.
  3. Egy szerző maximum két játékkal nevezhet*.
  4. Társzerzőség esetén fel kell tüntetni, hogy ki az elsődleges szerző, vagyis kinek a nevében történik a nevezés*, valamint a nevezőnek rendelkeznie kell a többi társszerző írásos hozzájárulásával. (*Erre a személyre fog vonatkozni a két játék nevezésére vonatkozó korlát, míg a többi társszerzőre nem.)
  5. Csak kereskedelmi forgalomban NEM kapható játékot lehet nevezni. Interneten korábban print & play játék formájában publikált játékok ugyanakkor nevezhetőek.
  6. A versenyre csak olyan szerző nevezhet, aki rendelkezik magyar lakcímmel. (A nevezési feltételek elfogadásával egy online szerződés jön létre.)
  7. A versenyen csak 14. életévüket betöltött személyek vehetnek részt.
  8. A szerző és a társszerzők kijelentik, hogy a játék a saját szellemi termékük.
  9. Csak többször tesztelt játékok jelentkezését várjuk.
  10. A nevezésnek feltétele, hogy a játék rendelkezzen szabálykönyvvel, és a játék alkatrészeinek legyártására alkalmas útmutatóval és segédletekkel. A társasjátékot PDF formátumban, négy részre bontva kell beküldeni az alábbiak szerint. (A felsoroltak közül csak a játékszabály mellékelése kötelező, a többi opcionális.)
  11. A beküldött pdf tartalma Kötelező Terjedelmi korlát (A4)
    1. Játékszabály (szabálykönyv) igen max. 10 oldal
    2. A játék tartozékainak kinyomtatandó anyaga* (játéktábla, ilyen-olyan tartozékok és jelölők, stb.) valamint a játék összeszerelési útmutatója. nem *max 4 oldal (összeszerel. útmutatóra nem vonatk.)
    3. Mindazok a dolgok, amiket minden egyes játék előtt egy példányban ki kell nyomtatni. nem max. 2 oldal
    4. Mindazok a dolgok, amiket minden egyes játék előtt játékosonként ki kell nyomtatni (tehát pl. 3 játékos esetén minden játékosnak egyet) nem max. 1 oldal / játékos

    * A 4 oldalas terjedelmi korlát csak a játék tartozékaira vonatkozik, az összeszerelési útmutató/leírás hosszára nincs korlátozás.

  12. A nevezett játék minimum életkori besorolásának 8 és 14 év közé kell esnie, míg a maximum életkori besorolásra nincs megkötés. Vagyis egy 12 éves kortól ajánlott játék a versenyre benevezhető, míg egy minimum 18 éves kortól ajánlott játék nem. A nevezett játék nem lehet közösségellenes, nem tartalmazhat a jó ízlést sértő, gyűlöletkeltésre, megfélemlítésre alkalmas elemeket, valamint olyan linkeket, amelyek ilyen témakra, hozzászólásokra mutatnak.
  13. A szerző nem használhat föl jogsértő módon megszerzett, idegen forrásból származó grafikai elemeket a játéka alkatrészei és szabálykönyve díszítőelemeként.
  14. A játékok nevezése online felületen történik. Nevezéskor mellékelni szükséges a játékról két fényképet, valamint egy rövid és egy hosszabb, kedvcsináló leírást.
  15. A kedvcsináló leírásnak ne legyen része a bemutatkozás, a szakmai kompetenciák felsorolása (pl. Kovács Géza vagyok, 10 éve foglalkozom játéktervezéssel).
    A szervezők a beküldött leírásokat a nevezést követően, az online felületen való megjelenés érdekében, a játék érdekeit szem előtt tartva módosíthatják.

    A csatolt képek témája:
    1. közeli kép a játék néhány komponenséről,
    2. távolabbi kép, amely a játék kezdőfelállását (vagy kezdőfelállás közeli állapotát) mutatja egy asztalra kirakva, fölülről lefényképezve,
    3. olyan játék közben készült fénykép, melyen a játék is jól kivehető (opcionális).

  16. A játéknak kell, hogy létezzen olyan változata, amely nem használ különleges, társasjáték fejlesztésben nem járatos személyek által nehezen beszerezhető tartozékokat.
  17. Egyszerű tartozéknak számít az értelmezésünk szerint bármi, ami színes A4-es papírra kinyomtatható vagy összeállítható ; toll/ceruza ; 6 oldalú dobókocka ; 20-20 jelölő max. 2 színben (ha több színre vagy nagyobb darabszámra lenne szükség, a komponensek legyenek nyomtathatóak) ; színenként 1 bábu max. 4 színben ; fémpénz, stb. Ha nagyon szükséges: magyar vagy francia kártya használata valamilyen rejtett vagy véletlen elem jelölésére.
    (Az összeszerelési útmutató természetesen adhat az olvasónak olyan jellegű tippeket, hogy hogyan kell egy funkcionálisan jobb minőségű, vagy tartósabb változatot készítenie a tartozékokból.)
  18. A játék tartozékainak megtervezésekor a fejlesztőnek törekednie kell arra, hogy ahol erre lehetőség kínálkozik, nyelvfüggetlen jelölést használjon, ezzel könnyítve a játék más nyelvre történő fordítását.
  19. A nevezett házilag elkészíthető társasjátéknak nem kötelező, hogy legyen nyomtatandó eleme.
  20. A játéknak a szerző önálló vagy csoportos szellemi termékének kell lennie, és tartalmaznia kell valamiféle működésbeli újítást, vagy tematikai elemet, amely a játékot egyedivé teszi.
  21. A szerző (vagy szerzők) a nevezéssel hozzájárulnak ahhoz, hogy a játékának szabályát és tartozékait a szerző által beküldött fényképekkel és/vagy esetleg a zsűri által készített (és előnyös) fényképpel kiegészítve az egyesület online felületén, a közönség által is véleményezhető és letölthető módon a Magyar Társasjátékos Egyesület weboldalain publikálja.
  22. A nevező a társasjátéka benevezéssel kijelenti, hogy a versenyre vonatkozó nevezési feltételek teljesülnek a játékára, és a verseny menetére vonatkozó részeket elolvasta és elfogadja.

Garanciák

Ebben a részben ismertetjük, hogy mit vállal a Magyar Társasjátékos Egyesület a versennyel kapcsolatban.

  1. A szervező Magyar Társasjátékos Egyesület garanciát vállal arra, hogy a beküldött játékokat a szerzői jogok teljes körű figyelembevételével kezeli; a beküldött ötletek, tervek átvételét dátumozott elektronikus levéllel nyugtázza, a nevezett terveket az eredményhirdetést követő egy évig a fejlesztő érdekében változatlan formában megőrzi, valamint biztosítja, hogy a nevezett játékról az eredményhirdetésig információ ne szivároghasson ki.
  2. A szervező garanciát vállal arra, hogy a nevezőket a játékuk versenybeli állapotáról tájékoztatja.
  3. A szervező vállalja, hogy a zsűri által legjobbnak ítélt játék szabálykönyvének és tartozékainak angol nyelvű fordításában közreműködik.
  4. A szervező garantálja, hogy az eredményhirdetést követően minden nevezési feltételnek megfelelő játékot minimum 1 évig nyilvánosan letölthetővé tesz az egyesület honlapjáról.
  5. A Magyar Társasjátékos Egyesület minden tőle telhető és elvárható módon igyekszik népszerűsíteni a kezdeményezést, valamint az eredményeket.
  6. A Magyar Társasjátékos Egyesület garanciát vállal arra, hogy a nevező adatait bizalmasan kezeli, kizárólag célhoz kötötten használja, az adatokat harmadik fél számára kizárólag csak a szerző hozzájárulásával adja tovább.

Zsűri, zsűrizés

A versenyre benevezett játékok értékelését egy zsűri végzi. A zsűri összetétele a kezdeti időszakban nem nyilvános.

A játékok prototípusát maga a zsűri állítja össze a rendelkezésre álló időkeretben.

A zsűri a tesztelést a játék színes változatával végzi (ha van).

A zsűri vagy a szervezők a szabálykönyv formai vagy tartalmi ellenőrzése alapján kérheti a játék szabályainak pontosítását a szerzőtől.

A zsűri vagy a szervezők a nevezési feltételek nem teljesítése alapján kizárhatnak játékokat a versenyből. A szervezőknek ilyen esetben tájékoztatási kötelezettsége van a nevező felé.

A zsűri maximum 27 játékot tesztel. Amennyiben ennél több játék érkezik be, a zsűri tagjainak a játékok szabályai, leírása, kedvcsinálója és fényképei alapján ki kell kiválasztaniuk azokat a játékokat, amelyeket tesztelni fognak.

A fődíjas játék mellett a zsűri bizonyos játékokat a közönség figyelmébe ajánlhat (“ajánlott játék” jelölés).

A zsűri fényképekkel dokumentálja a saját munkáját.

Milyen jogok illetik meg a szerzőt?

  1. A nevezőnek mind a játéka feltöltésekor, mind a későbbiek során lehetősége van a játéka felhasználására és publikálására vonatkozó egyéni licencfeltételeket írni. Ez az egyesület online felületén, a játék adatlapján elolvasható lesz. A licenszfeltételekben írtak nem mondhatnak ellent a verseny nevezési feltételeinek.
  2. A szerző a nevezését a nevezési határidő lejártáig visszavonhatja.
  3. A szerző az előbbiek mellett 2017.07.01-i hatálytól kérheti a játék szabályainak és segédleteinek az egyesület honlapjáról való eltávolítását is, mely kérelmet az egyesületnek a kérelmet követő 2 héten belül, ám leghamarabb 2017.07.01-et követően kell végrehajtania.
    (Vagyis ha később kiderül, hogy bármi miatt szükség lenne a print & play változat eltávolítására, erre lehetőséged lesz.)
  4. A szerző az eredményhirdetést követően bármikor megadhat két olyan internetes hivatkozást, melyek közül az egyik a játék Facebook oldalára, másik egy tetszőleges olyan webcímre mutat, amelyet a játéknak készítettek (pl. weboldal, blog, Google Drive-os vagy Dropbox-os cím). A szerző az online felületen a külső hivatkozás mellett jelezheti azt is, hogy a megadott címről letölthető-e a játék szabályának vagy komponenseinek újabb verziója.
  5. A szerző kérheti saját nevének titkosítását. (Pl. a szerző neve az online webes felületen “RedKnight”-ként kerül feltüntetésre.)

Jelentkezés

A versenyre jelentkezni a következő címen található űrlap kitöltésével lehetséges:
http://tarsasjatekos.hu/nevezes-a-2016-os-printjatek-versenyre/

Ha kérdésed van…

azt a verseny számára készített Facebook csoportban várjuk.
Ennek címe: https://www.facebook.com/groups/847719861950095/

Javasoljuk, hogy mielőtt felteszed a saját kérdésedet, nézz körül itt, hátha választ kapsz a kérdésedre.

Grafika, idegen nyelv, nyomdák, egyéb felajánlások

A printjáték versennyel kapcsolatban szívesen vesszük minden olyan természetbeni felajánlást, amely a valamennyi játék grafikai dizájnjának javításával, vagy angoltól eltérő idegen nyelvű fordításában való közreműködéssel kapcsolatos.

Az egyesület garanciát vállal arra, hogy a felajánló nevét – amennyiben a felajánló hozzájárul és a felajánlott dolog elkészül – eredményhirdetéskor, vagy a felajánlás elkészültekor a verseny honlapján és az Egyesület által kezelt összes felületen publikálja.

Az előbbiek mellett szeretnénk összegyűjteni azon nyomdák elérhetőségeit is, akiket az érdeklődők jobb minőségű alkatrészek nyomtatásához felkereshetnek.

A fentiek tárgyában a megkereséseket a printjatek2016@tarsasjatekos.hu címen várjuk.

Gyakran ismételt kérdések

Ide fogjuk összegyűjteni azokat a kérdéseket és válaszokat, amelyekről úgy érezzük, fontosabbak. Az esetleges kérdéseket a Printjáték verseny Facebook csoportjában várjuk.

Ezt már olvastad? : Ilyen volt a Társasjáték-Fejlesztők Napja 6...
(2014.05.22.)

Hozzászólások lezárva.