Elder Sign: Gates of Arkham társasjáték ajánló

Megannyi az Arkham múzeumában átvirrasztott rémséges éjszaka után és oly sok leírhatatlan rettenettel a hátad mögött most biztosan kijelentheted: a Sötétség mely megüli az ódon termeket és ott lappang minden folyosón már nem csak a múzeum falai mögött tevékenykedik hanem kijutott és most már az egész várost fenyegeti!

Elder Sign: Gates of Arkham kiegészítő

A fenti alapgondolat szülte meg a már nálunk egyszer bemutatott Elder Sign kiegészítőjét, ami a Gates of Arkham névre hallgat. Nyomozóinknak – akikhez csatlakozik még a kiegészítőben pár új tag is – ezúttal az Arkhami negyedek utcáit kell bejárnia és meglátogatnia olyan helyszíneket, amiket már a veterán társasjátékozók jól ismerhetnek a Rettegés Arkhamban társasjátékból. Ilyen többek között a helyi elmegyógyintézet, a Fekete Barlang vagy a Megnevezhetetlen.

Új tárgyak, varázslatok és társak segítenek az Arkhamra rátelepedő gonoszt visszaűzni, illetve nyomozóink csatlakozhatnak olyan szintén már jól ismert bandákhoz és helyi erőkhöz, mint az Ezüst Alkony Páholy vagy a Sheldon banda. És bizony szükség is lesz minderre ahhoz, hogy megakadályozzuk a Mérhetetlen Vén ébredését.

Odabent bármi lehet

Az első és legszembetűnőbb változás az alapjáték fényében az, hogy a városban fellelhető feladatok megoldása közel sem olyan egyszerű mint azt gondolnánk, mivel a helyszínek, amiket meg kell látogatnunk zártak, így sosem tudhatjuk pontosan mi vár minket az adott helyen. Ugyan 5-10 játék után már kitapasztalhatjuk, hogy milyen opciók lehetségesek kalandjaink során, de akkor is folyamatos bizonytalanságban vagyunk. Természetesen a kockadobálós mechanizmus megmaradt, így kvázi ugyanúgy kell teljesíteni a feladatokat, mint annak idején a múzeumban, ám jóval nehezebb előre tervezni és nagyobb meglepetések érhetnek minket.

folyamatos a bizonytalanság

A dolgunkat sajnálatos módon még az is nehezíti, hogy a helyszín lapok hátoldala sem teljesen üres, hanem az is szöveggel van ellátva. Ez nem gond abban az esetben, ha mondjuk a helyi boltban egyedi tárgy vásárlását teszi lehetővé annak kalandlapja, de annál problémásabb, amikor Arkham bizonyos területei, melyek a legveszélyesebbek, éjfélkor beütő negatív hatással rendelkeznek egészen addig amíg ki nem deríted, pontosan mi is zajlik ott, tehát nem fordítod át a kaland oldalára. Ehhez viszont oda kell menned, és meg kell próbálnod megoldani, ami ott vár. Mondanom sem kell….ez közel sem biztonságos.

Kapuk….azok az átkozott kapuk

Szintén jelentős változás, hogy a dimenzió kapuk, amelyek az alapjátékban nem okoztak különösebb problémát, most teljesen ellenünk fordulnak, akárcsak a már említett Rettegés Arkhamban játékban. Ugyanis amellett, hogy már a Other World kalandlapok is zártak ­ így nem tudjuk mi vár a portál túl oldalán ­, kapunk hat darab három színű kapu jelzőt is. Ezeket röviden így kell használni: valahányszor egy kapu nyílik húznunk kell egy dimenzió lapot és lefordítva a hat Arkhami helyszín mellé lerakjuk, majd választanunk kell, hogy pontosan hova is nyílik a kapu. Ha választottunk helyszínt, két azonos színű kapu jelzővel jelöljük, hogy melyik helyszínhez melyik dimenzió lap tartozik.

más dimenziókba nyíló kapuk

Mondanom sem kell, hogy egy helyszínen lévő kapu addig lezárva tartja a helyszínt is amíg be nem zárjuk az oda tartozó dimenziót. Egy helyszínen csak egy kapu lehet!

Csak hogy tovább növeljem a nehézségi faktort: ha egy helyszínről sikerült kaput bezárni, az adott kalandlap le lesz pecsételve, ami azt jelenti, hogy oda már több kapu nem jöhet. Ez miért baj? Mert ha már nem tud kapu lejönni amikor kéne, (mert minden helyszínen van kapu vagy pecsét) azt a játék keményen bünteti.

Csak közösen élhetitek túl

Mint már írtam minden erőtökre/tárgyatokra és képességetekre szükség lesz, ha nyerni akartok, és erre kiváló eszközt nyújtanak a kiegészítő további tartozékai. Az új nyomozók sokkal kooperatívabbak, mint az alapjáték nyomozói. Van aki szörnyekből tud vörös és sárga kockákat adni magának, vagy mások is tudják az ő megtalált nyomait költeni, és ezek az újdonságok szerep-specifikussá tudják változtatni hőseinket. Szintén jó hír, hogy sok tárgy és varázslat most már bármikor elhasználható, így be tudsz avatkozni más játékos körében.

új nyomozók

Említést érdemel továbbá az új kék skill pakli amit kapunk, emellett nagy segítség ha rendelkezünk a fentebb említett Ezüst Alkony Páholyhoz vagy a Sheldon bandához tartozó tagsági kártyával. Előbbivel hasznos képességekhez juthatunk, utóbbival meg megkönnyíthetünk magunknak bizonyos kalandlapok megoldását, vagy több jutalomban részesülhetünk.

Ezek mind-mind olyan változások amik nagyban növelik az egyébként nehézkes előretervezést és nagyobb összedolgozást/megbeszélést eredményeznek. Ez már csak azért is fontos mert a „bázis lap” ami már nem a múzeum bejárata hanem Arkham utcái közel sem ad annyi segítséget mint elődje. Nem tudunk csak minimálisan gyógyulni, illetve helyszín lapokat dobathatunk el vagy fordíthatunk képpel felfelé. Vásárolni nem tudunk se Ősi Jelet, se semmit, így jóformán a helyszín lapok képességének kihasználásával kell gazdálkodnunk.

Értékelés

a kiegészítő komponensei

A játék ezután a kiegészítő után nálam egyértelműen az élvonalban van. Az alapjáték minden gyermekbetegségét és hiányosságát pótolja, hiszen változatosabbak lettek az új lapok miatt a tárgyak, varázslatok, szövetségesek, nyomozók és persze nem utolsó sorban a Mérhetetlen Vének paklija. A zárt helyszínek örökös bizonytalanságban tudják tartani nyomozóinkat, ami hozzáad a Lovecraft-i feelinghez. A tagsági lapok szintén kellemes felüdülést jelentenek, és persze rátesznek egy lapáttal a játék kiváló hangulatára. Ugyan nem említettem de egy FFG játéknál feleslegesnek éreztem, hogy a tartozékok mint mindig most is tökéletesek és időtállóak. Meg kell említenem továbbá, hogy a játékidő ezzel a kieggel megugrik, így akár 3 órás is lehet egy parti.

Egyetlen negatívumként talán a sokak által felhozott kritikát tudom én is elmondani, azaz, hogy a játék túl nehéz! Sokan panaszkodtak az alapjátékra olyan szempontból, hogy gyakorlatilag éppen hogy nem lehetetlen veszteni, így a játék készítői igyekeztek orvosolni ezt, ám rendesen átestek a ló túloldalára. Bitang nehéz nyerni. Ez persze házi szabállyal orvosolható, de valljuk be, az mégsem az igazi.

Összességében viszont Elder Sign rajongóknak kötelező vétel, és én csak ajánlani tudom mindenkinek.

Gates of Arkham (kiegészítő)
alapjáték: Elder Sign
szerző: Samuel Bailey, Richard Launius
játékosszám: 1-8 fő
ideális játékosszám: 2-4 fő
életkor: 13+
játékidő: 90-180 perc
típus: kooperatív (együttműködő)
Ezt már olvastad? : Társasjáték Fejlesztők Napja 4 – ilyen ...
(2013.04.28.)

Itt lehet hozzászólni !