Elder Sign: Omens of Ice társasjáték ajánló

Az Arkhami múzeum és maga a város megannyi szörnyű és iszonytató emléket vésett az elmétekbe, ám nem sokáig tudtok pihenni. Dr. Lott Alaszkából írt levelei természetellenes viharokról tájékoztatnak benneteket, ahol falvak tűnnek el nyomtalanul és a helyi indián őslakosok valami megnevezhetetlen árnyról suttognak. Miután a professzor eltűnéséről is hírt kaptok, nem késlekedhettek tovább. Nektek kell északra utazni, hogy a rejtély nyomába eredjetek.

Elder Sign: Omens Of Ice kiegészítő

A FFG újra kiadott egy kiegészítőt kedvenc Lovecraft világában játszódó kockadobálós játékunkhoz, ami ezúttal nem a múzeum labirintus szerű folyosóira, de még csak nem is Arkham városának borzalmas utcáira és épületeibe, hanem a fagyos Alaszkába repít minket.

A hajónk befutásakor ugyan még apróbb kalandokba ütközünk például a kikötőben, őslakos inuit indián falvakban, vagy fehér ember által lakott Anchorage városában, ám egyre mélyebbre és mélyebbre kell kalandoznunk az alaszkai vadonban, követve a professzor nyomait. Minden egyes megtett mérföld egyre több és több szörnyűséget mutat meg magából. Lesz itt égig érő hegy, elhagyott hajókból álló hajótemető, rég lezárt bánya rendszer, kihalt város, míg el nem jutunk az ismeretlen és teljesen feltérképezetlen fagyos végtelenségig.

A túlélésért mindent

Mielőtt a kalandlapok újdonságait bemutatnám, fontos megjegyeznem, a kiegészítő pár fontos és kardinális újítását, már csak azért is, mert ezekre támaszkodnak többségében maguk a kalandok is. Amiről elsőnek szólnom kell , a játék nehézsége tovább állítgatható tetszés szerint, ha ezzel az új alaszkai móddal játszotok. Elsőként el kell döntenetek, hogy mikor játszódjon a történetetek: télen vagy nyáron?

viharjelzők

A nyár sokkal barátságosabb, míg a tél jóval több fagyos meglepetéssel szolgál – szó szerint! Ugyanis a játék folyamán a kalandokra szimbólumos oldalával lefelé helyezett vihar jelzőket fogunk pakolgatni (hogy mennyit az az évszaktól/eseményektől/mérhetetlen véntől függ), ami válogatott szörnyűségekkel fagyasztja meg a vért a nyomozóinkban. Veszthetünk életet, kaphat a Vén végzet jelzőt, vagy szövetségeseinket veszthetjük el a viharban, de akár még tartalékaink is megcsappanhatnak.

És itt egy újabb újítás, azaz a tartalék: alaszkai kiruccanásunkra Arkhamból 15 láda élelmet hoztunk ami egyre inkább fogyni fog. Jobb esetben kihúzzátok vele a játék végéig, ám hogy ha valami miatt mégis elfogyna, akkor a játék keményen büntet miatta. Ráadásul sok helyszínre belépéskor is élelmet kell fizetni, különben büntetést szenvedünk el. Szóval nem vénnek való vidék ez…, kivétel ha mérhetetlen (bocsánat).

A csalóka vidék

A mostani kiegészítő a kalandok terén is újított, és egy újfajta mechanizmust vezetett be. A kalandlapok több felé vannak osztva, így több pakli kalandunk van (szám szerint kettő). Amikor a játék elkezdődik, az első pakliból húzunk lapokat, ami a már említett kikötőt, indián falut stb. foglalja magába. A második, keményebb próbákat megkövetelő pakli akkor kerül majd játékba, amikor tovább indulunk a nevenincs északi tájak felé.

kaland-kartyak

Az első pakli többnyire hálás módon szórja ránk jutalmakat, ám ősi jelet csak elvétve találunk, míg a másodiknál szinte minden kalandnál lesz ősi jel, de veszélyesebb és gyilkosabb meglepetések érhetnek minket.

Ezt a mechanizmust szolgálja a négy fejezet lap, amelyeket sorban egymás után kell megoldani, és amelyből egy mindig az aktuális hat kalandlapunk mellett lesz. Ezen fejezetek megoldása után lehetséges például az egyes pakliból a másodikba való váltás is.

Újdonság emellett már csak akkor érhet minket, ha nem ismerjük a már bemutatott Gates of Arkham kiegészítőt, hiszen a lapok ugyanúgy működnek akár csak ott, azaz zártak a helyszínek. Olykor más dimenziókba is átmehetünk, de mivel itt a dimenzió lapok nyíltan kerülnek le, és nem lezárják a helyszíneket, mint az előbb említett kiegészítőben, itt csak jó ha kaput találunk.

Egységben az erő!

Az Omens of Ice természetesen hozza a már megszokott újdonságokat: kapunk nyolc új nyomozót, pár új tárgyat és varázslatot, és örömmel jelenthetem, hogy most is igyekeztek több teret adni ahhoz, hogy más nyomozó körébe is bele tudjál szólni, és másoknak is tudj ezáltal segíteni, így növelve a játékosok közötti interakciót. Kapunk emellett új szövetségeseket, és természetesen három Mérhetetlen Vént is, akiket ezúttal is osztályoztak nekünk nehézség szerint, így az évszak megválasztása mellett ezzel is tudjuk szabályozni a nehézséget.

Új nyomozók

Nagyon tetszett az új mítosz pakli, és azon belül pedig a választási lehetőség behozása. Bizony a felhúzott mítosz lap ezúttal is ketté van szelve középen, de nem egy azonnali és egy passzív hatással találkozunk rajtuk, hanem két opció közül kell választani, amit a csapatnak meg kell vitatni.

Bár hangulat növelő szöveget nem kapunk, a mítoszok meglehetősen kreatívak. Például: Szemek bámulnak ránk este a sötétben, amikor nyugovóra térünk. Első opció kimegyünk és megnézzük mi az (szörnyek is lehetnek), vagy rettegve és összebújva várunk reggelig (épelméjűség veszteség nagyüzemben).

Negatívum

Be kell hogy valljam, a szívem szakad meg amikor egy ilyen kőkemény tematikával megáldott játék kritikánál negatívumokról kell beszélnem, de sajnos muszáj, mert sok olyan dolog van itt, ami házi szabállyal sem orvosolható.

játékhoz készült illusztráció

Ami már a játék kibontásánál kiszúrta a szememet, a doboz tartalma, illetve annak hiánya. Ugyan az Unseen Forces kiegészítőről nem tudok nyilatkozni, de a Gates of Arkham ha nem is nagyon sokkal de érezhetően többet adott. A kalandlapokból kevesebbet kaptunk, nincsenek új dimenzió lapok, nem kaptunk esemény lapokat sem és négy helyett csak három Mérhetetlen Vént csomagoltak amiket CSAK az alaszkai módhoz lehet használni. És igen van itt helyette pár apró kis vihar jelző, meg egy apró lap, amin a napokat meg az élelmiszert vezethetjük, ám ez valahogy mégis kevesebbnek hat.

És a tárgyak! Nos sok igen hasznos tárgyal bővülünk, amik tényleg jók, de mind erősen tematikusak. Kérdem én: ha mondjuk az alapjátékkal akarok játszani akkor oda hogy passzol az egyébként tényleg hasznos kutyaszán? Vagy a bélelt téli kabát? Ugyanez vonatkozik a szörnyekre is…hogy kerülne egy múzeumba egy farkas falka vagy egy yeti?

A játék óriási előnye nekem mindig is a hangulata és atmoszférája volt, ez tudta elfeledtetni velem például az olykor kifejezetten irritáló kocka dobálós mechanizmust (amikor 8 kockából 3-nak kéne kijönnie és csak nem akar például…azok felejthetetlen pillanatok). Tetszetős volt a ketté osztott kalandok ötlete, de mivel két paklink is van (és majdnem 20-al kevesebb lapunk mint a már nevesített elődjénél) a lapok ismétlődése játékonként jobban szemet tud szúrni. Emellett néhány kaland sajnos szemet szúróan ötlettelenre és horrortól mentesre sikerült.

A játékban kapunk eonok óta a fagy alatt lévő túlvilági sírokat/épületeket, ismeretlen betűkkel telerótt monolitokat, emberevő megkattant túlélőt Dr. Lott expedíciójából és a halálunkról suttogó útszéli totemeket, de majdnem minden helyszínre jut egy „jajj de hideg van” kategóriás kaland is, ami engem speciel ki tudott zökkenteni, mivel lapok dizájnja és a kis képek szebbek, mint valaha, és már önmagukban átadják a -30 fokos feelinget. (Főleg ha még van kalandlapon a fentebb már leírt vihar jelzőből 4.)

Összegzés

a játék komponensei

A minőségről kár lenne beszélni, mert mint mindig, most is tökéletes és hozza az FFG termékek jól megszokott minőségét. A pár ötlettelen lap mellett a játéknak kézzel fogható atmoszférája van. A lapok szebbek, mint valaha! Komolyan, olykor csak elővettem őket és a képeket nézegettem, mert toronymagasan a legjobb dizájnnal rendelkezik azok közül amiket eddig láttam. Az élelem, ha tartalmilag nem is adott hozzá sokat a játékhoz, de szintén jó újítás, és érdekesség teszi a barangolásunk Alaszkában.

Ajánlom e összességében? Igen! Az Elder Sign széria az egyik kedvencem lett az elmúlt hónapokban, és éppen emiatt fájtak leginkább a játék negatívumai hiszen még egy pici időráfordítással mindaz kieszközölhető lett volna.

De meg kell hagyni, hogy így is remek szórakozást nyújt az Omens of Ice bár mindenképpen a Gates of Arkhamot javaslom első kiegként beszerzésre. Akiknek már eddig is bejött az ES széria annak bátran ajánlom ezt is, mert tényleg egy élményt ad.

Omens of Ice (kiegészítő)
alapjáték: Elder Sign
szerző: Samuel Bailey
játékosszám: 1-8 fő
ideális játékosszám: 1-3 fő
életkor: 13+
játékidő (hivatalosan): 90 perc
típus: kooperatív (együttműködő)

Ezeket is olvasd el! (kapcsolódó cikkek):
Ezt már olvastad? : Nemzetközileg díjazott társasjátékok (2013)...
(2013.07.11.)

Itt lehet hozzászólni !